J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

35581 har en särskild plats i mitt flyghjärta. Främst förstås tack vare Roy Cross' underbara boxart som fick mig och många andra småkillar att släpa hem trettiofemmor en masse från leksaksaffärerna på sjuttiotalet.

Bild

Men för min del kom jag långt senare att stöta på 35581 i ett helt annat sammanhang. Jag gjorde lumpen som målobservatör i F 7:s (gamla F 9:s) berg i Mölndal. Mot slutet fick vi lite erfarna målobsar ibland vara stridsledningsobsar då piloterna övade luftstrid. Den 4 april 1990 var ett sådant tillfälle. Men övningen fick snart avbrytas då en 35:a fick motorkrångel och havererade, lyckligtvis kunde piloten skjuta ut sig. Många år senare upptäckte jag att den kärra som då hette Johan 36 var högst densamma som gamla F 10-01.

Länge har jag tänkt bygga den, helst i 1/48, men det har stupat på avsaknad av siffror i rätt skala och korrekta Ö68-rutor. Men Robert B har ju nu löst den första delen och på hans ark för Tarangus Lansen finns rätt antal rutor. Så efter denna lååååånga inledning: Dags att dra igång!

Bild

Huven blir stängd, så originalcockpiten duger gott. Dock hade jag en Aires-stol liggandes. Lättare att använda den än att fixa egna bälten och annat jox. Trodde jag. Tills jag upptäckte att stolen, trots att den sälj separat, är för bred för Hasegawas cockpit. Så det blev en del fix i alla fall. Passade samtidigt på att korrigera det fel som både Hasegawa och Aires resincockpit har, att vänster panel bredvid stolen inte går ända bak till väggen. När jag ändå var igång fick det även bli en lätt scratchad väggpanel på vänstersidan.

Bild

Lite extra detaljer i hjulbrunnarna fick det också bli:

Bild

Bild

Hoppas kunna få ihop detta under semestern... (ja, eller hur! ;-)) En udda fågel för min del lär det även bli eftersom den ska vara åtminstone i hyggligt nyskick, så som den såg ut runt 1970.
Senast redigerad av Björn Fransson den 11 aug 2013, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

Ja men härligt Björn! Man får aldrig nog av 48:or. Underbart att få följa ett drakenbygge i den skalan igen!..Heja heja!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Semester är välgörande för byggtakten! 8-)

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Har lagt ut en hel del byggbilder på sistone, men inte på det bygge jag ägnat mig mest åt... Kände att jag spammade forumet ändå. Men nu är det dags! För här har det hänt en hel del. Först ut Aires-stolen med en jädrans massa bälten, nedtryckt i cockpit. Dessutom är hela kärran grundmålad i Tamiya Aluminium.

Bild

Bild

Tja, sedan var det bara att måla. För ovanlighetens skull ska detta inte bli en härjad och väderbiten kärra, utan en rätt fräsch dito från typ 1970. Fast en gnutta sliten fick den allt bli.

Bild

Åsså dekalerna: Nuffror från RBD Decals efterlängtade sifferark i 1/48 (tack, Robert!!!) och rutorna från Tarangus Lansenark (tack igen, Robert!) När alla rutor var ditsatta återstod två stycken på arket... Kronmärken och Trampa ej här från Hasegawas S 35E och Faramärket från Maestro/Red Bolt.

Bild

Ställ med lite extra kablage:

Bild

Nu återstår inte så mycket, mest lack och diverse montage av smådelar. Förhoppningsvis hinner jag klart innan Tarangus Tunna landar i brevlådan med direkt vidarebefordran till byggbordet.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av denstore »

Supernice! Nästan så att man blir byggsugen själv!
Önskar det hade funnits ett färdigt dekalark för denna maskinen. Borde kunna kittla många nostalgi-nerver.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Det var ett ark på gång när Hasegawas 1/48 kom, men projektet lades tyvärr ner.

Kanske ska tillägga att Airfixkärran hade på tok för många rutor mot originalet, om någon undrar över avsaknaden av dessa på högervingen. Dessutom saknades - tyvärr - F 10-emblemet på 35581.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av denstore »

Jag hade nog gjort dekalarket i både en korrekt variant, och en som Airfix-modellen såg ut. Mest för att nostalgikerna ska få sitt också.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Kan hålla med... Det var lockande att smälla dit ett gäng rutor till. Men jag har faktiskt en Airfix liggandes. Man kanske skulle dra igång ett riktigt äkta nostalgibygge... :)
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av denstore »

För mig är det nostalgiskt nog med dekaler och målningsalternativ. Min nostalgiska känsla innefattar inte kass passform och avsaknad av detaljer. Ska den byggas igen, så ska det bli en modern modell. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Sant. Men det vore lite kul att se dem bredvid varandra. Det lär ju inte ta så lång tid att få ihop den.
Skriv svar