Band till Strv 74

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Band till Strv 74

Inlägg av 103driver »

Hejsan.

Första inlägget här i forumet. Jag håller just nu på med att planera för ett scratchbygge av en Strv 74 i skala 1/35. De mesta är väl lösbart, inkl. gjutning av egna driv- och bärhjul, men tänkte att kanske komma undan lite billigare (arbetsinsatsen) genom att köpa färdiga band istället för att gjuta, så jag undrar om något har koll på vilket band som kan passa storleksmässigt, bredd och utseende med 74:ans? Alla tips välkomna.

Lasse
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Band till Strv 74

Inlägg av Öken-Erik »

Försök få kontakt med Glenn Persson, han scratchade en Strv m42 och kan kanske hjälpa dej.

Öken-Erik
CU@C4
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Band till Strv 74

Inlägg av 103driver »

Jo, jag har letat här på forumet men inte lyckats hitta honom bland medlemmarna. Får leta vidare. Jag tror det var en m/74 han gjorde, inte en 42.

Lasse
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Band till Strv 74

Inlägg av Erik_G »

Japp, det var en 74 han gjorde. Var med på C4 2007.

Bild

/E
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Band till Strv 74

Inlägg av 103driver »

Ja exakt. Fenomenalt bra modell och fint vädrad. Ritningar är beställda från SPHF och ett besök på Hässleholms Museum inplanerat när dom öppnar i maj. Så innan dess lär jag nog inte börja bygget.

Lasse
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Band till Strv 74

Inlägg av Robin Nilsson »

Banden från Toldi ??? Kommer ju som plastmodell "snart"

http://www.friulmodel.hu/user/content/p ... l_1601.jpg

Landsverks L-60 blev Toldi och sen byggde Landsverk vidare?

http://bjorns-story.se/private/axvallap ... /40K-1.jpg
Om nu bara bredden stämmer så tycker jag att de liknar varandra.
/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Band till Strv 74

Inlägg av SvenYoung »

Riktigt spännande planer du har, Lasse.!

Hoppas du lägger upp ditt bygge (när det börjar) här på forumet så man kan följa det! Jag kommer att sitta som klistrad till datorn när du startar detta, det kan jag lova ! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Band till Strv 74

Inlägg av Emil_Juhl »

Tror inte att Toldins band passar. De bör vara för smala.

Ser fram emot att följa det här bygget. Scratcha svenskt e grymt.
Mvh
Emil Juhl
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Band till Strv 74

Inlägg av 103driver »

Tack för länkarna! Den första får jag 403 forbidden på,, så den bilden kan jag inte se. De ser i stort sett identiska ut bortsett ifrån att 74:ans band har de mellersta två urtagen täckta. Det är nog rätt som Emil påpekar att Toldi-banden ser lite för smala ut.

Sven & Emil, nu är jag förbluffande dålig på att dokumentera pågående arbeten, men jag ska göra ett försök.. :)

Lasse
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Band till Strv 74

Inlägg av stefan karlsson »

Banden till Strv m/38-40 dvs även Toldi är "identiska" och Strv m/42 som är en större variant har således "lika" band fast större.

Strv 74 däremot har helt andra band - bredare än Strv m/42 eftersom vagnen är betydligt tyngre. Även drivhjulen skiljer.

Stefan
Skriv svar