Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch och MK1 trädäck

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch och MK1 trädä

Inlägg av Henrik R »

Kul läsning och ett väldans snyggt fartyg du gjort!
Fred

Inlägg av Fred »

Tack ska ni ha! Allihopa!

Bigmek: Är du Bigmek1 på Flickr? Isåfall tog det mig 6 månader att svara på din fråga om jag hade flera bilder :D
Ulf: Är det dina fartyg som står hos Wentzels? Riktigt, riktigt fina!
Fred

Inlägg av Fred »

Vid det här laget i byggprocessen börjar jag inse hur tidskrävande och tålamodsprövande det är att bygga fartyg. Jag tejpade fel och målade fel och målade om ett otal gånger, att varje överbyggnad är i flera våningar gjorde det inte lättare. Snarare tvärtom.

Apropå tidskrävande, det tog en stund att maska däcket. Antagligen helt i onödan... men, men... den där glas-skivan kom väl till användning, både för att skära till maskeringstejp och för att skära fotoets.

BildBild
Bild

Sen blev det äntligen dags för lite fotoets!

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

När jag började med Tirpitz kände jag bara till Wentzels, men när den här bilden togs hade jag hittat till Material på Söder. Där hittade jag den där basplattan. Inte helt klockren men fyller sitt syfte.

Bild

Småbåtarna blev jag aldrig riktigt nöjd med, men små blev dom. :oops:
Bild

Vissa delar är ju obegripligt små.
Bild

När jag började med fotoetsen tog det inte lång tid att inse att jag behövde ett bättre verktyg. Nu gick det lite lättare.
Bild

Samtidigt kom trädäcket från Australien.
Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Det var faktiskt förvånansvärt bra passform på trädäcket - det var välgjort och enkelt att arbeta med. Som tunn tunn självhäftande fanér. I mina ögon lyfte det helhetsintrycket ordentligt även om det inte känns helt skalenligt.

Bild

Det blev lite bubblor på några ställen, man kan se ojämnheterna på bilden nedan, men bubblorna var lätt åtgärdade med en skalpell, man skär helt enkelt hål i däckets riktning.
Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Kö till måleriet. Det blir en hel del färger att hålla reda på. Det syns lite att jag har krånglat fast mässingsrör mellan båten och bottenplattan - det blev nästan rakt!

Bild
Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Ett loppisbesök mitt i Tirpitzbyggandet resulterade i det här trevliga fyndet för 65:-(!) en ESCI BMW R75 i skala 1/9! Lite halvt påbörjat bygge och en del saker fattades. Men det var ett välkommet avbrott i arbetet med Tirpitz.

Bild

Bild

Det blev en del att bygga från scratch (för första gången), den förre byggaren hade varit MYCKET generös med lim så många delar gick förlorade. Plasten i modellen var väldigt porös och konstig - tekniken har väl gått framåt antar jag. Har ingen aning om vilket årtal modellen är från men rolig att bygga var den och stor!

Bild

Bild

Bild

Dekalerna var alldeles frasiga av hög ålder (lite som en annan)

Bild

Jämförelse skala 1/9 och skala 1/35:

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Men tillbaka till Tirpitz en stund!

Bild

Fripassagerare och en ny omgång klar för målning:

Bild Bild

Sen hittade jag ett roligt program till iPhone:

Bild Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Sen tjuvstartade jag med hittepåriggning mitt i. Jag la en massa pengar på nån ritning på Tirpitz som man kunde ladda ner. Pfft. Helt bortkastade pengar. EVENTUELLT skulle jag kunna skriva ut en rining och rama in iofs... vi får se, men den var inte till nån hjälp ialla fall.

Bild

Sen började jag vädra, men det blev inte alls bra! Uägh! MEN kameran är din vän, det är lustigt, man ser saker betydligt bättre i kameran!

Bild

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Bild Bild'

Bild

Fortsättning följer...
Skriv svar