M32A1B3 - del 5 (sida 5): Bogserkroken klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

M32A1B3 - del 4: Två stycken bommar

Inlägg av SvenYoung »

Tänkte jag skulle byta växel lite, och jobba lite med utsidan av modellen också.

Bommen som följer med Tasca's M32B1 är tyvärr inte korrekt för M32A1B3, lyftarmen saknades på den senare versionen, och den var aningen grövre i diameter. Därmed fanns det inget annat alternativ än att scratcha en ny bom.

I bilderna syns även fästena fram och bak från Click2detail som är helt perfekta.

Men jag skrev ju "Två bommar", vad med den andra då?

Jo, detta är mera av an tabbe-bom.
Den ultrafina printade bogserkroken som skall fästas på baksidan i samma fäste som "A-ramen" (nedanför A-ramen) visar sig vara fel storlek. Det är helt enkelt för bred där den skall fästas i vagnen, så den passar inte in i fästena (se näst-sista bilden nedan). Skulle jag flytta på fästena, så passar istället inte A-ramen, så det är ett dilemma.

Nåja, det finns ju bara två val i det här läget, antingen scratcha en ny bogserkrok eller skita i den helt.

Tycker ändå att den är en riktigt häftig pryl, så det får bli att testa alternativ 1. Wish me luck, det är en komplicerad historia (nedersta prylen i sista bilden nedan) :-)
det kanske går att såga av delen med kroken och bara bygga en ny ram, mn jag misstänker att kroken är fel skala också.

Nåja, vidare till bilderna (nästan allt är bara torrpassat i bilderna).

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson

Re: M32A1B3 - del 4 (sida 4): Två stycken bommar

Inlägg av Robin Nilsson »

Vad ska man säga ....
Lycka till ;-)
tjo / Robin
Hampus

Inlägg av Hampus »

Fenomenalt! Blir bara bättre och bättre! Interiör med? Vem kunde tro!? Haha. Skämtosido. Du överträffa dig själv här. Mycket intressant med dessa 3D printade prylar.
Tror du inte att några runder mr surface kan fixa ytorna? Den är ju ganska lättanvändlig till just det ändamålet. Eller Valleios putty på flaska och spä med vatten? Bara några tankar som trilla fram.
Ska bli kul att se den klar och jag är glad över att jag inte försökte bygga ikapp dig med Tascas Koreavagn. >_<

Hampus!
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Robin Nilsson skrev:Vad ska man säga ....
Lycka till ;-)
tjo / Robin
Tackar, Robin, kan ju behövas.. :-)

Hampus skrev:Fenomenalt! Blir bara bättre och bättre! Interiör med? Vem kunde tro!? Haha. Skämtosido. Du överträffa dig själv här. Mycket intressant med dessa 3D printade prylar.
Tror du inte att några runder mr surface kan fixa ytorna? Den är ju ganska lättanvändlig till just det ändamålet. Eller Valleios putty på flaska och spä med vatten? Bara några tankar som trilla fram.
Ska bli kul att se den klar och jag är glad över att jag inte försökte bygga ikapp dig med Tascas Koreavagn. >_<

Hampus!
Tack skall du ha, Hampus, verkligen uppmuntrande att du gillar bygget.

Har fått tips att Biltemas sprayspackel (om den används genom airbrush) funkar bra för att få till en bra yta på de printade delarna, men visst blir det en utmaning i allafall med slipandet. Bara bita ihop - eller bygga ett nytt torn av Tascas delar istället. De andra printade delarna är ju inte lika svåra att slipa på.

Så klart du skall bygga Tascas Korea-sherman, kom igen nu! :-)
"Svenne-Kongo"

Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

En hypotetisk fråga, Sven. Hur hade du gått till väga om bommarna var avsmalnande?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Mycket bra fråga, Janne.

För min del hade jag nog använt delen i byggsatsen om så hade varit fallet. Jag tror inte det hade varit lyckat att försöka fila en pc-stav så den avsmalnade.

Tror att en svarv hade varit bästa verktyget i det fallet (och jag äger ingen sådan).

kommer alltså inte att scatchbygga några eldrör speciellt ofta ;-)
"Svenne-Kongo"

jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Man kan klara av att göra avsmalnande rör utan en svarv. När jag byggde en träsegelbåt för några år sedan (min första modell) så behövde jag göra en spinnakerbom som var avsmalnad i båda ändarna. Vad jag gjorde var att fästa en borrmaskin i ett skruvstäd, sätta staven i chucken på borrmaskinen och tejpade avtryckaren så att den gick i rätt fart. Körde sedan med sandpapper för att långsamt arbeta ner materialet. Funkade hur bra som helst faktiskt.

Jakob
Jakob Fall
AP
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Mycket bra idé Jakob. Jag har gjort så med mindre grejor, men inte med så stora delar som master och bommar.

Får testas när det bli aktuellt :-)
"Svenne-Kongo"

Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jo, det är svårt, därav frågan. Jag hade hoppats på lite bra ideer.

Det som gör det extra svårt är dessutom att man skall ha fler än en som också skall matcha varandra.

Jag gjorde lite som Jakob när jag gjorde en 12-pundare till till en slädkanon. Men jag använde en metallstav(eller snarar metallrör).
Jag hade placerat plastic card-distanser på strategiska ställen och fyllt upp med magig sculpt. Sen gjorde jag som Jakob beskriver, fast jag hade låsning och varvtalsregulator på min maskin.

När man slipade så att det vita kom fram i Plastic card-distanserna visste man att det räckte.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Låter ju som en helt lysande metod, Janne!

Som du säger, svårast är nog att få flera att bli exakt lika.

Tack för tipsen, Janne och Jakob!

(Vilken tur jag hade att M32:ans bommar inte avsmalnar, mer än avfasningarna ute i spetsarna :-) ).
"Svenne-Kongo"

Skriv svar