Revell Strv 122 skala 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil_Juhl

Re: Revell Strv 122 skala 1:72

Inlägg av Emil_Juhl »

Ja banden var en intressant historia.
För de som inte vet så är banden till den här byggsatsen inte riktigt som vanligt när det gäller Revell. Varje band består av två halvor gjutna i samma plast som resten av modellen. Dessa ska värmas och böjas på plats.

Åter till frågan.
Jag använde inte vatten. Testade men jag tyckte inte att det fungerade särskilt bra. Använde hårtork istället.
Först tvingade jag banden så långt det gick kallt och sen värmde jag för att få till den sista biten utan att de skulle knäckas.
Viss justering fick göras i efterhand. Plasten är ganska seg så det går att bocka till länkarna ganska bra utan att värma.

Jag hade gärna sett en annan lösning på banden och ifall jag bygger fler i framtiden så kommer jag nog ta banden från någon annan byggsats.
Lika så med bärhjulen.
Mvh
Emil Juhl
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kanonfin 122, Emil!
Vad gäller hjul och band: Revell har ju några andra Leos i den skalan så det borde ju gå fint att, som du säger, blanda lite. Onödigt att det ska behövas men det blir ju ingen jätteinvestering.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Tack Anders!!

Precis. Lite mixande så blir det nog bra.
Inte att banden som medföljer är värdelösa. Det är de inte. Men lite osmidiga och en gnutta besvärande.
Mvh
Emil Juhl
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Tack för svaret. Ska prova hårtorken när det blir dags.
Mina misstankar om banden stämde tydligen. :cry:

/G
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag är inte helt säker på att banden från dom gamla Leo 2 från Revell kommer att passa på den nya. Dom nya banden är ca 0,5 mm bredare så drivhjulen måste i så fall anpassas till banden. Jag köpte ett par gamla Revell för att plocka banden till Dragons Leo 2 pga att jag fick inte dom nya Revellbanden att passa på Dragons vagn.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Hur ser de gamla drivhjulen ut? Är de ok?
Andra bärhjul skulle inte heller sitta fel. De nuvarande kräver en del trixande.
Mvh
Emil Juhl
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Glöm Revells gamla för att hitta nya hjul. Det är 20 år gamla formar med dåligt detaljerade hjul. Dom började som en Matchbox 2A4.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Ok. Tack för upplysningen.
Mvh
Emil Juhl
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Trevlig bygge. Jag gillar inte heller att böja plats. Jag fattar inte hur killar som Lennart och Sven får till det så himla bra?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Tack Janne!

Jo man blir lite avis på de där plasticardtrollkarlarna som är så duktiga.
Önskar att man kunde.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar