En Albatros på G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
LarsaQ
Namn: Lars Qvarfordt
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

Ulf Lundberg skrev:Snyggt.
Vad är tanken med att alla figurerna tittar ut ur diot?
För mig vore det naturligare att de riktade fokus på något i diot.

Uffe
Bra fråga Uffe. Min tanke är att de fokuserar på kameran killen som tog fotot. Fotograferna är ju inte så ofta med på bild vilket passar mig.
LarsaQ
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

LarsaQ skrev:
Ulf Lundberg skrev:Snyggt.
Vad är tanken med att alla figurerna tittar ut ur diot?
För mig vore det naturligare att de riktade fokus på något i diot.

Uffe
Bra fråga Uffe. Min tanke är att de fokuserar på kameran killen som tog fotot. Fotograferna är ju inte så ofta med på bild vilket passar mig.
LarsaQ
Jag reagerade på samma sätt som Ulf. Det ser väldigt underligt och spretigt ut i mina ögon. Piloten som snart skall flyga planet, och hans påklädare, vänder ryggen åt det och meken som väntar med nästa moment; fallskärmen. De båda skapar på så vis en en kraftfull "vektor" ut ur dioramat, och leder betraktarens blick bort från planet (som är skitsnyggt!) som väl ändå är det centrala i kompositionen. Jag skulle föreslå att du antingen vänder dem mot planet. Eller om du fortfarande vill ha dem med ryggen mot planet, så flytta dem mycket närmare det. Då bildar figurerna och planet en sammanhållen enhet - och förmodligen dessutom en bättre bild för din tänkte fotograf.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Tjenis
Jag har funderat på era insikter idag och medger att om det ger den signalen blir det galet. Alltså mitt Andy Warhol-tänk funkar inte, och vilken tur jag har som lade ut bilderna på vignetten innan den var klar.
Jag kommer nog enklast att vända Model Cellar piloten och mekanikern inåt planet så kommer det att funka, det är ju bara att snurra dem och kolla in.

Jag tackar för responsen grabbar

LarsaQ
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Lycka till med "snurrningen". Ser fram emot bild på resultatet.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Själv tyckte jag inte blickande från planet var så avledande som Sten och Ulf. Lek lite med tanken att de tittar åt samma håll fast upp i luften med nackarna något tillbakalutade?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Janne Nilsson skrev:Själv tyckte jag inte blickande från planet var så avledande som Sten och Ulf. Lek lite med tanken att de tittar åt samma håll fast upp i luften med nackarna något tillbakalutade?

Janne Nilsson
Hmn, en bra tanke där Janne man det innebär att jag skulle behöva sätta sågen i gubbsen. Och med den första meken färdig bär det mig emot, så det får bli att möblera om lite på plattan och kolla in hur det ter sig. Jag är ledig imorrn så jag återkommer med ett par bilder så får vi se vad ni säger..

LarsaQ
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

LarsaQ skrev:Tjenis
Jag har funderat på era insikter idag och medger att om det ger den signalen blir det galet. Alltså mitt Andy Warhol-tänk funkar inte, och vilken tur jag har som lade ut bilderna på vignetten innan den var klar.
Jag kommer nog enklast att vända Model Cellar piloten och mekanikern inåt planet så kommer det att funka, det är ju bara att snurra dem och kolla in.

LarsaQ
Jag tycker det är hur snyggt som helst som det är. Men jag tänkte tvärtom. Här är någon som "överlevt" och kommit hem. Flygplanet och dagens flygning är inte längre i focus utan nu är det livet och en "schnaps" i baren som hägrar efter avrapporteringen. Om än kanske bara för några timmar. Vad säger man "Die Uberlebend" ? Känner att det gör diorammat mer "levande" än om man skulle försöka "väcka liv" i flygplanet inför flygningen. På något sätt kommer figurerna mer med i bilden nu än om focus skulle lagts på flygplanet och flygningen.

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Andre B. skrev:
LarsaQ skrev:Tjenis

LarsaQ
Jag tycker det är hur snyggt som helst som det är. Men jag tänkte tvärtom. Här är någon som "överlevt" och kommit hem. Flygplanet och dagens flygning är inte längre i focus utan nu är det livet och en "schnaps" i baren som hägrar efter avrapporteringen. Om än kanske bara för några timmar. Vad säger man "Die Uberlebend" ? Känner att det gör diorammat mer "levande" än om man skulle försöka "väcka liv" i flygplanet inför flygningen. På något sätt kommer figurerna mer med i bilden nu än om focus skulle lagts på flygplanet och flygningen.

Mvh. Andre
Tackar för din synpunkt och idé, ytterligare ett förslag att ta till beaktande. Nu börjar det bli en del att tänka på igen.

LarsaQ
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Makalöst Dio! Men jag tycker precis som Uffe och Stennis. Däremot är det ju du som ska vara nöjd med din placering. Ha kvar gubarna där dom står om du bestämt dig för det. Det viktigaste är väl vad du tycker och känner.
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Henrik R skrev:Makalöst Dio! Men jag tycker precis som Uffe och Stennis. Däremot är det ju du som ska vara nöjd med din placering. Ha kvar gubarna där dom står om du bestämt dig för det. Det viktigaste är väl vad du tycker och känner.

HJÄLP

Nu börjar jag och bli förvirrad, som tur är det endel kvar att fixa både på albatrossen och gubbarna :o Så än kan jag undra lite till, kan ju även ta med den till museet på söndag för att få byrådets tankar. Annars får jag väl göra som vanligt,,,som jag vill, har ju haft rösträtt i tre decennier..

Bild kommer

LarsaQ
Skriv svar