A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: A och S 32 Lansen i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Björn! Tråkig nyhet gällande Vampire: Materialbutiken på Söder här i Stockholm fick enligt säker källa (vi kan kalla honom Anders) in fyra stycken. Någon (vi kan kalla honom Anders) tingade två av dessa. Någon golade sedan via SMS till mig (vi kan kalla honom Anders) - och så var de bara en (byggsatserna alltså...)! Ska förbi och hämta imorgon så får vi se om det inte kan bli en färdig Vampire snart!
Hm. Där rök alltså Lansarnas eventuella hopp om framskjuten placering nästa år. Dessa golare! Suck!

Martin: Underbara bilder! Du känner ju mig som byggare, visst är det det skabbiga som jag går igång på. Har inte kommit riktigt till individvalet ännu, men jag har givetvis funderat åt det hållet. Hittade en bild på en sen F 11-17 i Lansenboken som verkade intressant - men dessa ser ju också klart lockande ut. Framskrapad plåt, flammig olivgrön och övermålade siffror... Mums!

För att utmana mig själv lite, ska A 32:an faktiskt bli en nylevererad metallblank F 17-maskin. Tro't eller ej! Med blå fena...
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Heja Björn! Vill se blåa fenor! *s*

Min blir nog "aluminium målad" idag. Men den skall ju bli grön med blå fena. Tänkte det skall bli en "Gul Adam" från F 17, kanske 32022. Eller kanske 32032, Gul Harald. Är tyvärr ont om bilder på individer med blå fenor...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Hej igen! Ja, jag erkänner, det var lite goleri att påtala bristerna på Hellers 32:a. I ett försök att kompensera denna miss kommer ytterligare några 32:or från F11 här.

Och, Andre, det där med serieproduktion har väl aldrig varit en gren britterna har varit framstående i. Jag minns att jag en gång läst om hur Cadillac i början av 1900-talet skickade över tre nya bilar som plockades isär i småbitar, monterades och – till britternas förvåning, fungerade efteråt. Delarna passade ju oberoende av i vilken bil de suttit tidigare!

Här sitter undertecknad. Muckardagen från F11 20/6 1979.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En fin bild när meken står och väntar på att ff skall dyka upp. Och jag hittade faktiskt en på 32917.
Bild

Bild

Bild

En attack får vi allt ha med också. Observera målflygs mål i bakgrunden.
Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Mmmm... Slitet och härligt... Man bara njuter... Snyggt fighting face på "piloten" :)
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Vad är det för öppning vid framkanten på vingen på bilden med "piloten"? Ser att man monterat bort plåten där. Är det något till katapultstolen som måste kopplas ur där? Ser stolen ligga på vingen...

/ Andre

Ps. Gillar bilden på 19 taxandes på rullbanan. Olika slitna siffror, skav på sidan. Mycket rolig vädring/underhåll på den maskinen!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Fick faktiskt aluminimmålat min A 32:a härom dagen. Inte för att det gjorde så mycket skillnad då plasten redan var silver... *s*

Nästa moment blev att måla det gula bandet runt nosen. Ett moment jag bävat för då att maskera runt avsmalnande nosar aldrig är enkelt. Nu tror jag det blev rätt bra ändå. Får putsa lite med våtslippapper runt fram och bakkanten på det gula för att få bort "kanterna". Sen skall ju nosen bli svart och ovansidan grön så jag behöver ju inte vara jätterädd.

Nästa steg är att spruta nosen mattsvart. Sen kommer jobbet med att hitta rätt Tamiya AS eller TS grön sprayfärg tilll denna maskin.
32098 (F17 gul Kalle) lär också haft blått roder. Är ett bra foto i Lansen boken på den maskinen efter ett motorstopp på 1300 meter...

/ Andre

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Kanske var 32098 ingen bra idé. Maskar nosen inför målning. Och vad gör jag? Tappar modellen i golvet! Vågar knappt titta. Fruktar totalhaveri..

När jag börjar granska haveriplatsen så visar det sig att vingarna har släppt från kroppen och att styrbords gälar släppt från insuget. Ok, bärgar det som går att bärga och beslutar mig för att måla osen och sen sätta igång reparationen. Vingarna känns som enkla att få dit. Ingen spackling eller målning verkar nödvändig...

/ Andre

Ps.

Martin, rörande Spitfire...
Läste någonstan att för varje Spitfire så tillverkade tyskana tre Messerschmitt med inbördes utbytbara vingar, motorer och fenor. Så de ligger helt klar någo i det där med britter och serieproduktion. Det räcker med att titta pp oliksidiga buccaneer. Formodligen byggd av handknackad aluminium i någon verkstad med stampat jordgolv. Att man ens övervägde köpa in den maskinen som ersättning för Lansen...

Björn Fransson
Kontakt:

I väntan på att Draken ska torka ordentligt inför målning, lyfte jag på några kartonger och hittade den här avstannade skapelsen. Tog mig i kragen och gick lös med slippapper och diverse annat och fixade dessutom till det sista. Sedan dags för grundmålning. Den blev faktiskt rätt fräck i blänkande silver!

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Det är kanon att Maestro fixar allt möjligt åt oss svenskbyggare. Även så en huv med korrekt form för Lansen. Men det hade inte skadat om de hade testat den på modellen först. Bakre kanten är runt två millimeter för hög. Visst, det går ju att slipa ner till rätt form, men ändå. Tur att jag ska låta huven vara öppen.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Undersidan målad i aluminium i lite olika nyanser:

Bild
Skriv svar