För att bearbeta detta traumatiska ungdomsminne berättade jag om det på ett byggmöte.
-Jag har några stycken Marauder, sa Lars Befring, du kan få dem.
Endast en sann modellbyggare kan förstå den lättnad och glädje jag i detta ögonblick erfor. Ett klippbock lättade från mitt bröst och ett ok föll från mina späda axlar.
Nu ska hon byggas, rätt ur lådan såklart, och sedan sprutmålas (vilket man bara kunde drömma om på den tiden) i blekt olivedrab.
Självklart med öppet bombutrymme så att man kan se den superdetaljerade inredningen.
HÄR KOMMER HON !!!!!

Jag har här gjort mina första lärospån som figurmålare.

Som referens används källor samtida med byggsatsen.
Scale modeler mars 1979 innehöll dessutom en artikel om Hellers nya högkvalitetsmodell i 1:400 av Scharnhorst.
Marauder och Scharnhorst i samma nummer! Detta måste vara det bästa nummer av någon modelltidning som någonsin utkommit.
Camoflage & Markings Marauderhäfte inköptes i London på den första föräldrafria utlandsresan. Det förvånar mig fortfarande att morsan & farsan släppte iväg ett gäng 14-15 åriga grabbar till London.
Ingen Maraudermodell hittades i London varför jag istället köpte B25-an. Känslan av att ha blivit tvungen att acceptera b-alternativet kommer jag aldrig att glömma.
Fortsättning föjler.....
Uffe