J8 och S14: S14 diorama sida 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J8 och S14

Inlägg av Daniel_A »

Hej.

Någon expert är jag inte men jag sågade nyligen en huv på en Ki-61 från Hasegawa i 1/48 och har ett par bilder nära tillhands. Verktyget är ett tandat rakblad som jag delat på mitten. Det gäller att ta det väldigt lugnt och ha koll på vart snittet på båda sidorna tar vägen. Utifrån bilderna på din huv och att den är i 1/72 tycker jag att du ska fundera över två saker innan du börjar:
1. Finns det en bra skarv att följa och blir det tillräckligt med ram runt glaset kvar på alla delar?
2. Hur tjockt är godset i huven? Kommer det gå att få ner den tillbakadragna huven över det bakre glaset? Det är inget kul om den sitter som en för liten hatt och den kan lätt spricka på mitten om man försöker pressa ner den. En backuphuv har du ju i alla fall. Det kan vara bra.

Bild
Bild
I 1/48 och med tunnt gods funkar det bra... jag har inte slutmonterat än så, peppar peppar :)

/Daniel
Senast redigerad av Daniel_A den 21 mar 2013, 14:04, redigerad totalt 1 gånger.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Tack för feedbacken! Jag tänkte precis när jag målat klart att det inte såg riktigt rätt ut tack så mycket pavla! :evil:. Jag dubbelkollade med bilder jag har på J8 från flygvapenmuset och de verkade pavlas rätt men då har även det fått sin förklaring. När man målade om dom inför finland målade man endast Silver över de gröna fälten och behöll de gråa eller målades även dessa över?


Daniel: Tack för att du påpekade det där med godstjockleken det hade jag inte alls tänkt på och snyggt jobbat. Problemet är att den främre delen av cockpiten inte är identiskt så i praktiken så har jag bara ett försök, kanske ska fundera på om det verkligen är en bra ide...

Tack igen och så blir det till att åka till hobbex och köpa humbrol, vissade sig att alla mina silverfärger är mer eller mindre upptorkade :lol:

Jakob
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J8 och S14

Inlägg av magnusf »

Normalt var en Gladiator endast grön på ovansidan. När de kom till Finland så mönstermålades de med silverdope och blev alltså grön/silver kamouflerade på ovansidan.

Hälsningar Magnus
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Ok så silver och grön på ovansidan och grå på undersidan
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J8 och S14

Inlägg av magnusf »

jfall skrev:Ok så silver och grön på ovansidan och grå på undersidan
Precis så!
/M
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: J8 och S14

Inlägg av Robin Nilsson »

Bild
Tycker mest att det verkar vara nån sorts guld/brons-metallic på ovansidan men jag är väl som vanligt helt fel ute ...... ;-)
tjo / Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

:lol: :lol: :lol: Det förklarar det, har titta på fel referensbilder hela tiden!
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Ytterliggare en uppdatering!
Sen i Fredags har det gått väldigt segt framåt mest pga jag förlorade lusten lite efter den övre vingen bestämde sig för att dela sig på mitten :evil:
Första gången målade jag om planet med humbrol färger men jag var inte nöjd med resultatet så omgång nummer två blev med tamiya färger istället.
Precis när jag lagt klart tamiyan lyckades jag såklart välta en hel j**** burk cellulosa förtunning över vingen vilket plasten så klart inte alls tyckte om
och antagligen så uppstod sprickan där plasten mötes då man gjöt :evil: :evil: :evil: .
Bild
Har i alla fall beställt en till identisk modell från England så det löser sig i alla fall, frågan är bara vad jag ska göra med resten.


S14

Lyckades dock få S14 målad och monterad så nu återstår lite "touch-up" samt dekaler och sånt, här är några bilder:
Bild
Bild

Sen hade jag också tänkt mig att jag ska bygga något slags diorama till planen, såklart där de står ute i en snöig skog någonstans.
För de ändamålet köpte jag ett par granar och även "fake" snö. Jag tycker att träden ser riktigt riktigt bra:
Bild
För S14 blir det ganska litet och syftet är egentligen för att testa framförallt snön, hur man lägger på den på bästa sätt och så.
Jag tänkte mig en sådan här layout ungefär och planen är att ha några gubbar som jobbar på den också:
Bild

J8
Även underdelen av J8 fick sig en silverskrudd:
Bild
Bild
Bild

Dioramat för J8 blir betydligt större och ska föreställa klargöring av planet. Planet ska ha en skyddsval runt sig med vägar uppstötade av stockar runt om med en del gubbar som gör i ordning planet.
Sedan blir det lite skog runt omkring med ett kulsprutenäste och lite skyttegravar. Tänkte också ha med en Opel Blitz som står vid planet med lite småplock på flaket.
Här är ungefärliga storleken på "gropen" planet ska stå i:
Bild

Sedan ungefärliga placeringen av kulsprutenästet:
Bild
Bild

Och bara generell layout:
Bild
Bild

Hoppas ni har orkat kolla ända hit :lol: Om ni nu har det får ni gärna kommentera på vad ni tycker om dioramaidéerna.
Ytterliggare om ni har något "ground crew" i 1/72 som ni kan tänka er att skilja er ifrån kan ni gärna hojta till.
Undrar också om någon vet var man kan köpa oljefat i 1/72 och gärna med en sån där liten handpump.
Slutligen har jag en fråga om min airbrush, Jag har en evolution och har ett problem när jag använder min 0,15 nål.
Problemet är att när jag dra tillbaka avtryckare så kommer det först ingenting och sedan plötsligt kommer massor.
Har provat att spädda ut färgen men tycker inte det gör så mycket skillnad de heler frågan är alltså går det att komma ifrån?

Hoppas ni orkade med hela vägen och i från och med nu får uppdateringarna komma lite oftare, kommentera gärna :)

Jakob
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J8 och S14

Inlägg av magnusf »

Jakob! Jag har nog en Heller-övervinge över som du kan få. Jag måste bara leta upp den först :-) !

Hälsningar

Magnus
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Har redan hunnit köpa en ny kostade bara 150 kronor men tack ändå!

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar