J8 och S14: S14 diorama sida 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

J8 och S14: S14 diorama sida 3

Inlägg av jfall »

Hej!
Tänkte att jag skulle introducera mig själv. Jag heter Jakob och pluggar just nu på KTH jag är 20 nu och byggt sedan jag var 15 så det blir alltså 5 år. Det är först de senaste åren jag kommit igång på riktigt och nu är jag nog biten för livet :D .
För att bli en riktig modellbyggare ska man uppenbarligen ha en massa obyggda modeller och till min förskräckelse insåg jag att jag just nu har 21 obyggda eller delvis påbörjade och 3 till påväg :oops: :lol: . Jag är just färdig med en hög tentor och har några dar ledigt så jag tänkte att jag skulle försöka minska berget av obyggda modeler lite.

Jag tänkte bygga en J8 i form av Sword som kit , Maestro PE och pavla dekaler och skidor, det blir ett plan från vinterkriget. Pe ser bra ut som vanligt och motorn på Sword kitet är verkligen något extra.
Bild
Bild
Bild

S14 bygger jag från Academy modellen med pavla skidor och dekaler. Jag har hört att de planen som Sverige flög hade dukvingar och att man ska ersätta med heller vingar men de tänkte jag strunta i då jag inte behöver ytterligare en model hemma :lol: .
Bild
Bild

Planen är att bygga dessa på några dagar och uppdatera ofta vilket troligtvis är ganska orealistiskt, men men.

Hörs snart

Jakob
Senast redigerad av jfall den 31 mar 2013, 15:52, redigerad totalt 2 gång.
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J8 och S14

Inlägg av Stellan »

Strålande inställning, Jakob! Detta vill vi se mer av.

Ber att få välkomna dig till IPMS Stockholms forum och hoppas att du håller dig aktiv här mellan tentor och kårövningar.

Om du pluggar på KTH får man förmoda att du håller till i Stockholm. Varmt välkommen på våra bygg- och månadsmöten om andan faller på http://www.ipmsstockholm.se/home/motesi ... stockholm/ och missa inte vår tävling 08 Open den 6-7 april. Du hittar all info om den begivenheten på hemsidan http://www.ipmsstockholm.se/home/modellexpo-08-open/
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: J8 och S14

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Jakob,
Det är inte bara ett välförsett förråd man "ska", en välförsedd verktygslåda är nästan också ett måste :-)
Jag var på väg att säga något om värdet av en liten avbitare men jag såg två vita handtag i kanten av ena bilden ...
För egen del har jag minskat användandet av skalpell/kniv till i princip ""aldrig" , avbitare och små filar plus en lövsåg för de stora ingreppen är de viktigaste verktygen följt av små borrar :-)
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: J8 och S14

Inlägg av Sten Ekedahl »

Robin Nilsson skrev:Hej Jakob,
Det är inte bara ett välförsett förråd man "ska", en välförsedd verktygslåda är nästan också ett måste :-)
Jag var på väg att säga något om värdet av en liten avbitare men jag såg två vita handtag i kanten av ena bilden ...
För egen del har jag minskat användandet av skalpell/kniv till i princip ""aldrig" , avbitare och små filar plus en lövsåg för de stora ingreppen är de viktigaste verktygen följt av små borrar :-)
Var och en blir salig genom sin egen metod. Jag har aldrig använt en avbitartång, äger inte ens en sådan. Använder ALLTID såg för att ta loss delar från gjutstammen. Det eliminerar fullständigt risken att delen påverkas av ingreppet. Ju mindre del desto viktigare är detta.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Stellan: Tackar! hade tänkte släppa mig till IPMS detta år har tänkt det men helt enkelt inte blivit av :P
Robin: Du har absolut rätt. Personligen tycket jag att kniv, filar borr och framförallt min Airbrush är de viktigaste verktygen.

En liten uppdatering. Har monterat alla PE i J8:an nu och även monterat cockpiten som ska sitta i s14 vilket tog ungerför 50 sek, totalt 3 delar :lol:
Här kommer lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Nästa steg är lite airbrushande

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Ytterliggare en uppdatering!

Har nu målat insidan. vädring och detaljmålning är nästa steg. Också en bild på instrumentbrädan, tycker målad pe funkar riktigt bra i 1/72
Bild
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: J8 och S14

Inlägg av jfall »

Ännu en uppdatering :D . Har kommit ganska långt sedan senaste gången jag uppdaterade. Har målat cockpiten färdigt på både J8 och S14:en. På S 14:nen bestämde jag mig för att inte lägga till något inte ens bälten :oops: , skönt att bygga helt "ur lådan" faktiskt. Cockpiten på blev riktigt bra med mm pe:n:
Bild
Bild
Bild

Efter det var klart så limmade jag ihop kroppshalvorna vilket var tisdag eftermiddag. Måste säga att för att vara en kortserie model så var faktiskt passformen helt okej :) . Dock beror det troligtvis på att jag äntligen lärt mig att torrpassa allt hundra gånger först :lol: . Efter det följde undre vingen, landningställ, stabilisator...
En liten bild på planet i sin rätta miljö :
Bild

Sedan efter timmar av spackel och sånt kul var det dags att måla J8 och insidan av S 14:nen. Först min "sprutbox":
Bild

Sedan några bilder på resultatet, cammot är målat frihand och efter det kommer klarlack och lite postshading. Det gröna är Humbrol 30 och de gråa är XF-66 enligt urbans referenser:
Bild
Bild

Och så motorn vilket jag tycker ser riktigt fin ut:
Bild
Och mg pipor vilket jag också tycker att sword gjort riktigt bra:
Bild

Nästa steg blir att sätta ihop vingarna och fixa cockpiten. Har tänkt mig att den ska stå öppen så att man ser cockpiten så det blir till att såga isär de två glasen som kom med :? Någon som har provat detta och har några tips?
Bild

Blev ganska långt men det är mycket bilder och lite text så det bör funka :lol: . Ni får gärna kommentera och så vore kul att få lite tips från alla erfarna byggare här.

Jakob
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J8 och S14

Inlägg av magnusf »

Väldigt trevliga byggen att följa Jakob! Cockpit på Gladiatorn blev magisk :-) .

Jag tror du har ett problem med kamouflaget på Gladiatorn: jag är till 99% säkert att de maskiner som målades i Finland mönstermålades med silverdope, alltså en ganska mörk metallisk färg som i praktiken är aluminiumpulver blandat i klarlack. Inte grått alltså!

Det är ingen omöjlighet att måla över dina grå fält tunt med någon silverfärg om du vill det.

Såga huvar gör jag med ett tandat rakblad, var jag fått tag i det vet jag tyvärr inte!

Hälsningar Magnus
Peran
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 jan 2013, 15:44
Namn: Pelle S.
Ort: Granberga

Re: J8 och S14

Inlägg av Peran »

Här kan man köpa tandade rakblad:

http://www.cmkkits.com/en/others/index. ... 0&fMaker=0

/Pelle
---------------------------------------------------------
"When in doubt use C4!"
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: J8 och S14

Inlägg av Mats Averkvist »

Färgen på svenska J 8:or var standard gröna på ovansidan och ljust blågrå på undersidan. Undantaget några maskiner som var helt silverdopade. En skarp färggräns mellan det gröna och det gråblå gick i en linje från överkanten av kulspruteförsänkningen på kroppen till stabilisatorn.
De flygplan som under en tid var stationerade på F 19 i Finland blev kamouflagemålade med silverdope över de svenska originalfärgerna. Detta kamouflage var olikt på alla flygplan. Den finska swastikan blev påförd på kropp och på vingarnas undersida. Alltså ingen märkning på vingarnas översida! Stora feta gula bokstäver på sidoroder.
När flygplanen skulle flygas tillbaka till Sverige efter vinterkriget så målades swastikan över med div. märkliga handmålade figurer.

J 8:an på Flygvapenmuseum har inte korrekt målning. Bokstavsmärkningen på sidorodret är inte heller riktig.

Referens: Gloster Gladiator and Hawker Hart: In Combat with the Swedish Voluntary Wing F19, Finland 1940 av Mikael Forslund. Finns också i svensk utgåva med titeln Svenska flygare i strid. Färgprofiler på alla flygplansindivider finns presenterade...!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar