F-86 Sabre, Fujimi 1/72, Färdig sidan 4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Re: F-86 Sabre, Fujimi 1/72

Inlägg av Niklas »

Vilket jobb Janne, men det blir nog otroligt läckert i slutändan sen! Nu väntar vi alla bara på att du ska få på lite metall på den där! :)

Vilken/vilka nyanser har du tänkt köra?
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Niklas skrev:Vilket jobb Janne, men det blir nog otroligt läckert i slutändan sen! Nu väntar vi alla bara på att du ska få på lite metall på den där! :)

Vilken/vilka nyanser har du tänkt köra?
Tack Niklas, detr blir Aiframe aluminium och steel
Johan Elvin skrev:Tjusigt Janne.
Ser ut som en testkärra med dom färgerna.

Har du upplevt några problem med alclads blanka svarta primer?
Jag har haft problem med att den aldrig torkar ordentligt, hade även samma problem med deras gloss clear.

//Johan
Inga bekymmer med just den blank svarta men jag har åkt på dåliga batchar av den grå. Det ska vara åtgärdat nu då de bytt tillverkare av produkterna...billigast e inte alltid bäst :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Kämpar på med ytbehandlingen....

Efter två lager med Honey primer så blev ytan alldels knottrig :/ Kanske skulle skaffat en ny flaska, är väl inte bäst at ta det sista i en flaska lack.

Bild

Bild

JAg ger inte upp... SLipa och polera är svaret och jag börjar med 1000 grit våtslipapper och jobbar mig hela vägen till sista micromesh duken på 12000 grit!

Bild

Sedan ett lager johnson blandat med SE-fönsterputs....

Bild

Men...det krackelerade :P

Bild

Hinner inte åtgärda idag men när de släpper ut mig från jobbet imorgon så ska jag tvätta av lacken med fönstrputs och lacka om.

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Det här blir väldigt intressant att följa Janne, med alla olika grundfärger innan du lägger på alclads metallfärger, en hel vetenskap det där med att måla metallrena modeller, har själv ett par stycken i pipelinen i skala 1:48, så jag tittar och lär.
Maskningen för de olika färgfälten är ju lite som att måla splitercamo, skillnaden är väl att man ska få de snyggt kant i kant i panellinjerna.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Vad surt på lackerna Janne, men när det gäller Johnson är jag inte alls förvånad. Har exakt samma erfarenheter själv när det gäller det märket, dom två gångerna jag använt den som klarlack. Aldrig igen! :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Vilken underbar arbetsmoral. Jag skulle ha börjat lipa. :cry:

/Daniel
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Vad kan vara orsaken till krackeleringen? För flödigt pålagt? Har aldrig sett något liknande när jag lagt ut det på golvet?

/Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Niklas skrev:Vad surt på lackerna Janne, men när det gäller Johnson är jag inte alls förvånad. Har exakt samma erfarenheter själv när det gäller det märket, dom två gångerna jag använt den som klarlack. Aldrig igen! :P
Dito! :evil:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Synd på din fina målning Janne.Du undviker krackelering om du tillsätter några droppar ren Ajax i Jonssonlacken/Lennart
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Lennart skrev:Synd på din fina målning Janne.Du undviker krackelering om du tillsätter några droppar ren Ajax i Jonssonlacken/Lennart
JAg mixar johnsonet med lika delar SE-fönsteputs utan ammoniak.
Niklas skrev:Vad surt på lackerna Janne, men när det gäller Johnson är jag inte alls förvånad. Har exakt samma erfarenheter själv när det gäller det märket, dom två gångerna jag använt den som klarlack. Aldrig igen! :P
Sten Ekedahl skrev:
Dito! :evil:
Andre B. skrev:Vad kan vara orsaken till krackeleringen? För flödigt pålagt? Har aldrig sett något liknande när jag lagt ut det på golvet?

/Andre
Oftast är det alldeles utmärkt att blanklacka med johnson, krackeleringen uppkommer av att jag lade på ett alldeles för blött och tjockt lager uppe på ett torrt tunnt lager, lacken torkar i princip från två håll och härdar ojämnt...
Svaret är att lägga fler tunna lager för då behöver man inte lägga ett tjockt blött lager för att få upp den där sista glansen.,,,man ska inte bli otålig med andra ord.
Skriv svar