Gripen NG till Kanada?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gripen NG till Kanada?

Inlägg av Stellan »

Hmm, när man läst artikeln och alla kommentarer så inser man vilken jobbig sits det är att vara kund i stridsflygplansbutiken. Intressant läsning http://blogs.ottawacitizen.com/2013/01/ ... n-fighter/

Vem blir först med att bygga en kanadensisk Gripenmodell?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Gripen NG till Kanada?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det gäller ju att räkna på alla aspekter, och sen räkna och fundera lite till. När köpet är klart så inser man att man lik f-b-t glömt att ta med något i beräkningen ....
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Gripen NG till Kanada?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Ett fullkomligt oantastligt och logiskt resonemang i artikeln. Men så tillkommer en faktor som stavas POLITIK... :roll:
Skall bli intressant att läsa fortsättningen på artikeln som utlovas till på tisdag.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Gripen NG till Kanada?

Inlägg av denstore »

Njae, den skrevs ju 7:e januari, så nästa tisdag har nog redan passerat. Jag försökte tråla igenom för att hitta fortsättningen, men gav upp efter en stund.
Själv känner jag att det aldrig kommer att gå. Om ens de kanadensiska politikerna skulle komma till sans, så finns det ingen chans att de amerikanska eller svenska ska undvika att sabba det hela.
Det här handlar om att det finns för tok för mycket för amrisarna att förlora ifall de inte säljer F-35 till Kanada. Det kommer att ljugas mutas och hotas fram tills att 35:orna står på plats. Det enda som kan förhindra det är ifall man kan säger att man inte har råd, och då kommer amrisarna göra sitt bästa för att få dit F-16V istället. Och skulle man mot förmodan välja Gripen i alla fall, så kommer USA att göra sitt bästa att förhindra det. Igen med mutor, hot eller exportstopp.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Gripen NG till Kanada?

Inlägg av Sten Ekedahl »

denstore skrev:Njae, den skrevs ju 7:e januari, så nästa tisdag har nog redan passerat. Jag försökte tråla igenom för att hitta fortsättningen, men gav upp efter en stund.
Själv känner jag att det aldrig kommer att gå. Om ens de kanadensiska politikerna skulle komma till sans, så finns det ingen chans att de amerikanska eller svenska ska undvika att sabba det hela.
Det här handlar om att det finns för tok för mycket för amrisarna att förlora ifall de inte säljer F-35 till Kanada. Det kommer att ljugas mutas och hotas fram tills att 35:orna står på plats. Det enda som kan förhindra det är ifall man kan säger att man inte har råd, och då kommer amrisarna göra sitt bästa för att få dit F-16V istället. Och skulle man mot förmodan välja Gripen i alla fall, så kommer USA att göra sitt bästa att förhindra det. Igen med mutor, hot eller exportstopp.
Här är fortsättningen: http://blogs.ottawacitizen.com/2013/01/ ... ft-part-2/
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Gripen NG till Kanada?

Inlägg av denstore »

Sten Ekedahl skrev:
denstore skrev:Njae, den skrevs ju 7:e januari, så nästa tisdag har nog redan passerat. Jag försökte tråla igenom för att hitta fortsättningen, men gav upp efter en stund.
Själv känner jag att det aldrig kommer att gå. Om ens de kanadensiska politikerna skulle komma till sans, så finns det ingen chans att de amerikanska eller svenska ska undvika att sabba det hela.
Det här handlar om att det finns för tok för mycket för amrisarna att förlora ifall de inte säljer F-35 till Kanada. Det kommer att ljugas mutas och hotas fram tills att 35:orna står på plats. Det enda som kan förhindra det är ifall man kan säger att man inte har råd, och då kommer amrisarna göra sitt bästa för att få dit F-16V istället. Och skulle man mot förmodan välja Gripen i alla fall, så kommer USA att göra sitt bästa att förhindra det. Igen med mutor, hot eller exportstopp.
Här är fortsättningen: http://blogs.ottawacitizen.com/2013/01/ ... ft-part-2/
Tack för fortsättningen. Tyvärr tror jag inte det ändrar mycket.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gripen NG till Kanada?

Inlägg av Stellan »

Intressant läsning i andra delen. Hittade även denna http://www.gripen4canada.blogspot.ca/ som kan vara intressant att kolla igenom.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar