MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Ett märkligt modellval för att vara mig. Fast ändå inte. Byggde tonvis med ryskt i början av åttiotalet, bland annat minst tio MiG-23. Så Floggern är en gammal favorit och när jag hittade den här tvåsitsaren (tvåsitsare är det något extra med) hos Jens på Hobby-Importen på AIM i höstas, gick den inte att motstå.

Bild

Lite typisk kortserieklumpighet på delarna, men i övrigt ser den fin ut.

Bild

Bild

Cockpit och utblås i resin. Stolen är som synes inte en separat del utan ingjuten i resten av cockpiten. Lite trixigt att måla.

Bild

Jädrans massa ytdetaljer är det också.

Bild

Och ett grymt ambitiöst dekalark. Ett ark med småtexter och två fullspäckade ark som gör att man kan bygga i stort sett alla länders UB-Floggrar. Vete sjutton vilken det blir.

Bild

Åsså drar vi igång bygget. Passformen kändes rena katastrofen när jag torrpassade, men med lite milt våld gick det mesta faktiskt att få ihop rätt bra. Vingarnas infästning var däremot helt uppåt väggarna, så några rörliga vingar blir det inte här. Varför de nu skulle vara det.

Bild

Även resincockpitarna gick att få dit utan större problem. Ja, lite milt våld behövdes där också, förstås. Verkar vara metoden på den här kärran. Lite PC behövdes bakom intagen och en del spackel gick åt (och mer kommer att gå åt).

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 10 jan 2015, 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Stellan »

Du det var ett mycket späckat dekalark. Cuba verkar ju kul, eller varför inte Indien, eller DDR eller Etiopien, eller Irak.... avundas dig inte alls, detta får du lösa själv. Vad är det för land som har röd 121? Centralafrikanska republiken eller något liknande?
Stellan Schroeder Englund
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av kallenordlund »

Stellan skrev:Du det var ett mycket späckat dekalark. Cuba verkar ju kul, eller varför inte Indien, eller DDR eller Etiopien, eller Irak.... avundas dig inte alls, detta får du lösa själv. Vad är det för land som har röd 121? Centralafrikanska republiken eller något liknande?
Angola kanske?
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Herr Katt »

Stellan skrev:Du det var ett mycket späckat dekalark. Cuba verkar ju kul, eller varför inte Indien, eller DDR eller Etiopien, eller Irak.... avundas dig inte alls, detta får du lösa själv. Vad är det för land som har röd 121? Centralafrikanska republiken eller något liknande?
Angola!
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Henrik R »

Men gör en svensk "what if" för ovanlighetens skull!!! :-)

Hehe, skämt och sido. Följer detta med intresse, då jag älskar ryska skapelser!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Man bygger på och grejar och rätt som det är snubblar man över en gammal surdeg som ligger och skräpar.

Bild

Det här (varning: gnäll) är en osannolik blandning av kanonkvalitet och skräp. Ytdetaljeringen får en att gråta av glädje, passformen skapar andra tårar. Och slipsessionerna en del svett. När allt äntligen var redo för huven, visade det sig att fanskapet hade en svart prick ingjuten mitt i glaset. Gick icke att få bort. Men inga problem, Pavla har ju en vacumhuv. Kanon, bortsett från att den är för smal. Men efter milt våld (som alltid, se inläggen ovan...), plus ett oräkneligt antal spackel- och slipsessioner satt den äntligen hyfsat på plats.

Allt detta har skett i små sessioner i ungefär ett års tid. Men häromdagen tog jag mig i kragen, slipade till det sista och grundmålade den. Här har den t o m fått lite färg på nosen. Efter mycket funderande kring det maffiga dekalarket har jag fastnat för den ungerska kärran. Så får det bli. Kanske, kanske blir den klar i vinter. Om jag inte stöter på fler minor längs vägen.

Men ändå är det värt jobbet. Det är en urskön kärra detta!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av magnusf »

Sackade på grund av besvikelsen över att det inte fanns dekaler till Uzbekistan eller?

En Ungrare går ju alltid hem trots allt, som ett småskaligt sällskap till Sukhoien!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

:) Uzbekerna är ju sorgligt diskriminerade i dessa kretsar. Och en ungrare är ju aldrig fel. Gillar trianglarna!
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Mahatma G »

Varför inte Irak? De har också trianglar.
/G
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Jamen då var det målat, då. Plus lite påbörjad vädring. Det blir mer.

Bild
Skriv svar