Tasca M32B1 KLAR

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MiniStuff

Re: Tasca M32B1 på gång

Inlägg av MiniStuff »

Grymmarns vackert!

Ja, släng in något med avvikande färg något som fångar ögat.

Fråga också: hur blekte du färgen? Olja? Pigment? Håller på med en OD-färgad sak och funderar just på blekningen.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Du verkar förvalta pappaledigheten väl Anders! Om jag inte minns fel så var det bara två veckor sedan som den här kändes rätt hopplös...

Riktigt snygg (som vanligt) och extra kul med ett lite ovanligare fordon!

Hälsningar Magnus
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Helt enkelt underbar!

Gilar framför allt känslan du fått till kring banden. Sådär lite lagom fuktigt och väldigt skitigt.
Mvh
Emil Juhl
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Beautiful Anders. I would happily have that my model shelf at home. Love the weathering and splashed up mud on the back side. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Rickard B
Namn: Rickard

Inlägg av Rickard B »

Verkligen ett mästerverk! Gillar färgsammansättningen på målning och smuts. Inspirerande!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Kan bara instämma i det alla andra säger, kanonfin model med härlig vädring!l!! Får min egen kartong att falla neråt i "att bygga snart högen", annars blir man ju bara jämförd med denna skönhet! När kan man se den live?

//B
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn: Det gäller att hitta nån riktigt kufisk resinmodell som absolut ingen annan har, sen kan man bygga i lugn och ro och slippa jämförelser ;-)
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tack allihop, kul att den gillas!
Öken-Erik skrev: ...
Om jag skulle få ge dej ett litet tips så är det att slänga på något stowage i en avvikande färg för att få lite skojiga kontraster.
...
MiniStuff skrev: ...
Ja, släng in något med avvikande färg något som fångar ögat.
Ja, nån pryl i avvikande färg kan mycket riktigt liva upp men man får passa sig så att det inte blir för konstlat eller känns som en kliché.
Jag hade i alla fall letat fram en liten oljedunk som jag först tänkte skulle bli röd eller gul, men jag fastnade till slut för vanlig OD även på den. :)
Oljedunk före vädring:

Bild

Men det finns ju andra dunkar och sånt som kan passa bra, t ex från detta set:
Bild

Men konstigt nog saknar jag ovan set i gömmorna.
Extra konstigt eftersom jag av någon anledning har detta oumbärliga set liggandes...
Bild
...men att sätta dit en skinka eller limpa känns inte helt rätt. Hmm.
MiniStuff skrev: Fråga också: hur blekte du färgen? Olja? Pigment? Håller på med en OD-färgad sak och funderar just på blekningen.
Menar du på ovansidan av vagnskroppen? Jag duttade på en mix av AKs olika washer (dust och Kursk earth) och dessa är väl i realiteten utspädda oljefärger. Dessa fjädrade jag sedan ut med en pensel fuktad med white spirit, vilket gav en lite lagom dammig och ojämn finish.
Här och där förstärkte jag sedan dammeffekten med en gnutta pigment i passande färg.

Om du menar basfärgen så är det Lifecolors OD-set (givetvis inhandlat hos Ministuff... ;)), men jag använder bara 2-3 kulörer av de 6 burkar som ingår.

Bild
SvenYoung skrev: ...
Vad är det för hjul som hänger bakpå? Är den HVSS bärhjul eller något annat?
Det är vanliga bärhjul för Sherman, tror att de kallas "dished type"?
Har för mig att de blev vanligare under -44/-45 men jag har inte full koll på detta.
magnusf skrev:Du verkar förvalta pappaledigheten väl Anders! Om jag inte minns fel så var det bara två veckor sedan som den här kändes rätt hopplös...
...
Hopplös var ordet ja! Det där flytet ville aldrig infinna sig, varken med själva bygget eller målningen men det lossnade till slut.
Kan ju vara så att den där "lediga" timmen mitt på dagen gör sitt till också! :)
BjörnK skrev: ...
När kan man se den live?
Får väl se om och när jag tar mig till nån utställning, åsså måste ju hela rasket bli klart också.
Bara att ligga i mao... :)
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Nu är oljedunken klar och på plats, det blir nog inte mer färgglatt än så på den här vagnen. ;)

Bild

Bild

Även basplattan börjar ta form.

Bild

Bild

Bild

Eventuellt tillkommer en telestolpe (betongvarianten) från Mk35 för att få lite höjd.

/Anders
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hur vackert som helst, Anders! Ditt bygge har verkligen fått mitt M32-byggsug att växa. Kommer att bli en fantastiskt fin vinjette också, snygg platta!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar