Tasca M32B1 KLAR
Re: Tasca M32B1 på gång
Grymmarns vackert!
Ja, släng in något med avvikande färg något som fångar ögat.
Fråga också: hur blekte du färgen? Olja? Pigment? Håller på med en OD-färgad sak och funderar just på blekningen.
Fråga också: hur blekte du färgen? Olja? Pigment? Håller på med en OD-färgad sak och funderar just på blekningen.
Du verkar förvalta pappaledigheten väl Anders! Om jag inte minns fel så var det bara två veckor sedan som den här kändes rätt hopplös...
Riktigt snygg (som vanligt) och extra kul med ett lite ovanligare fordon!
Hälsningar Magnus
Riktigt snygg (som vanligt) och extra kul med ett lite ovanligare fordon!
Hälsningar Magnus
Helt enkelt underbar!
Gilar framför allt känslan du fått till kring banden. Sådär lite lagom fuktigt och väldigt skitigt.
Gilar framför allt känslan du fått till kring banden. Sådär lite lagom fuktigt och väldigt skitigt.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
-
Beautiful Anders. I would happily have that my model shelf at home. Love the weathering and splashed up mud on the back side. 

Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
Verkligen ett mästerverk! Gillar färgsammansättningen på målning och smuts. Inspirerande!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Kan bara instämma i det alla andra säger, kanonfin model med härlig vädring!l!! Får min egen kartong att falla neråt i "att bygga snart högen", annars blir man ju bara jämförd med denna skönhet! När kan man se den live?
//B
//B
-
Björn: Det gäller att hitta nån riktigt kufisk resinmodell som absolut ingen annan har, sen kan man bygga i lugn och ro och slippa jämförelser 

-
Tack allihop, kul att den gillas!
Jag hade i alla fall letat fram en liten oljedunk som jag först tänkte skulle bli röd eller gul, men jag fastnade till slut för vanlig OD även på den.
Oljedunk före vädring:

Men det finns ju andra dunkar och sånt som kan passa bra, t ex från detta set:

Men konstigt nog saknar jag ovan set i gömmorna.
Extra konstigt eftersom jag av någon anledning har detta oumbärliga set liggandes...

...men att sätta dit en skinka eller limpa känns inte helt rätt. Hmm.
Här och där förstärkte jag sedan dammeffekten med en gnutta pigment i passande färg.
Om du menar basfärgen så är det Lifecolors OD-set (givetvis inhandlat hos Ministuff...
), men jag använder bara 2-3 kulörer av de 6 burkar som ingår.

Har för mig att de blev vanligare under -44/-45 men jag har inte full koll på detta.
Kan ju vara så att den där "lediga" timmen mitt på dagen gör sitt till också!
Bara att ligga i mao...
Öken-Erik skrev: ...
Om jag skulle få ge dej ett litet tips så är det att slänga på något stowage i en avvikande färg för att få lite skojiga kontraster.
...
Ja, nån pryl i avvikande färg kan mycket riktigt liva upp men man får passa sig så att det inte blir för konstlat eller känns som en kliché.MiniStuff skrev: ...
Jag hade i alla fall letat fram en liten oljedunk som jag först tänkte skulle bli röd eller gul, men jag fastnade till slut för vanlig OD även på den.

Oljedunk före vädring:

Men det finns ju andra dunkar och sånt som kan passa bra, t ex från detta set:

Men konstigt nog saknar jag ovan set i gömmorna.
Extra konstigt eftersom jag av någon anledning har detta oumbärliga set liggandes...

...men att sätta dit en skinka eller limpa känns inte helt rätt. Hmm.
Menar du på ovansidan av vagnskroppen? Jag duttade på en mix av AKs olika washer (dust och Kursk earth) och dessa är väl i realiteten utspädda oljefärger. Dessa fjädrade jag sedan ut med en pensel fuktad med white spirit, vilket gav en lite lagom dammig och ojämn finish.MiniStuff skrev: Fråga också: hur blekte du färgen? Olja? Pigment? Håller på med en OD-färgad sak och funderar just på blekningen.
Här och där förstärkte jag sedan dammeffekten med en gnutta pigment i passande färg.
Om du menar basfärgen så är det Lifecolors OD-set (givetvis inhandlat hos Ministuff...

Det är vanliga bärhjul för Sherman, tror att de kallas "dished type"?SvenYoung skrev: ...
Vad är det för hjul som hänger bakpå? Är den HVSS bärhjul eller något annat?
Har för mig att de blev vanligare under -44/-45 men jag har inte full koll på detta.
Hopplös var ordet ja! Det där flytet ville aldrig infinna sig, varken med själva bygget eller målningen men det lossnade till slut.magnusf skrev:Du verkar förvalta pappaledigheten väl Anders! Om jag inte minns fel så var det bara två veckor sedan som den här kändes rätt hopplös...
...
Kan ju vara så att den där "lediga" timmen mitt på dagen gör sitt till också!

Får väl se om och när jag tar mig till nån utställning, åsså måste ju hela rasket bli klart också.BjörnK skrev: ...
När kan man se den live?
Bara att ligga i mao...

-
Nu är oljedunken klar och på plats, det blir nog inte mer färgglatt än så på den här vagnen. 

Även basplattan börjar ta form.

Eventuellt tillkommer en telestolpe (betongvarianten) från Mk35 för att få lite höjd.
/Anders

Även basplattan börjar ta form.

Eventuellt tillkommer en telestolpe (betongvarianten) från Mk35 för att få lite höjd.
/Anders
Hur vackert som helst, Anders! Ditt bygge har verkligen fått mitt M32-byggsug att växa. Kommer att bli en fantastiskt fin vinjette också, snygg platta!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo