Vad planerar ni för 2013?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av denstore »

Björn B skrev:Holst byggde väl färdigt en förra året så då blir det väl en halvfärdig modell som gäller
Exactamente!
denstore

Inlägg av denstore »

Ulf Lundberg skrev:Bygga klart min tyska eskader, vilket innebär att måla tre ubåtar, färdigställa en jagare samt förhoppningsvis få tag på och bygga Broncos S-båt.

Därefter bygga klar ROMA!
Är Broncos bättre än Trumpeters?

Hur är Roma? Hon ser väldigt stor ut! Mina senaste eskapader har cirklat i QE-klassen, och de är så små att man nästan tror att det är annan skala.
LarsaQ
Namn: Lars Qvarfordt
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Wingnuts GOTHA

LarsaQ
Trollis

Inlägg av Trollis »

Att lyckas återfinna bygglusten igen, den har varit försvunnen i över ett år nu. :(

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

denstore skrev:
Ulf Lundberg skrev:Bygga klart min tyska eskader, vilket innebär att måla tre ubåtar, färdigställa en jagare samt förhoppningsvis få tag på och bygga Broncos S-båt.

Hur är Roma? Hon ser väldigt stor ut! Mina senaste eskapader har cirklat i QE-klassen, och de är så små att man nästan tror att det är annan skala.
Efter att ha kollat i lådorna bedömer jag att Broncos är bättre. Jag har också ett vagt opålitligt minne av att ha sett både Broncos och Trumpetarns S-båtar färdigbyggda intill varandra och Broncos var bättre.

Roma håller Trumpetarns vanliga standard, dvs byggsatsen är OK men inte i klass med Dragons senaste alster.
Hon är inte större än sina samtida konkurrenter, Bismarck, Richelieu, Hood osv, snarare något mindre.
Framför allt är hon SNYGG!

Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Micke A skrev:Ren infallsbyggare så det är liksom ingen idé att tänka ut nåt i förväg.... kanske en fortsättning i surdegsspåret? ;)
Som Janne Nilsson skriver:
Ingen plan överlever första kontakten med fienden......

Micke A
En modell är ingen fiende. Alltså faller det argumentet. (Är det Clausewitz som ursprungligen yttrat det?)
Det hindrar naturligtvis inte att det är helt OK att vara infallsbyggare.
Att planera sina byggen, som jag gjort de senaste åren, är också kul.

Det är helt enkelt kul att bygga modell :D

Uffe
denstore

Inlägg av denstore »

Ulf Lundberg skrev:
denstore skrev:

Efter att ha kollat i lådorna bedömer jag att Broncos är bättre. Jag har också ett vagt opålitligt minne av att ha sett både Broncos och Trumpetarns S-båtar färdigbyggda intill varandra och Broncos var bättre.

Roma håller Trumpetarns vanliga standard, dvs byggsatsen är OK men inte i klass med Dragons senaste alster.
Hon är inte större än sina samtida konkurrenter, Bismarck, Richelieu, Hood osv, snarare något mindre.
Framför allt är hon SNYGG!

Uffe
Njae, jag är inte så förtjust i det där halvdäcket, med bakre tornet på pedistal ovanför det. Men visst, hon ska köpas in också... :)

Angående Trumpeters kvalisort, så känns de som att de har tagit ett rejält kliv fram de senaste åren. Hood, Repulse och Richelieu är väl byggbara, de amerikanska slagskeppen och hangarfartygen rätt tveksamma, medan det mesta nyare, typ Prinz Eugen, Graf Spee och de nya jagarna känns som ett bra steg upp.
Micke A

Inlägg av Micke A »

En modell är ingen fiende. Alltså faller det argumentet. (Är det Clausewitz som ursprungligen yttrat det?)
Det hindrar naturligtvis inte att det är helt OK att vara infallsbyggare.
Att planera sina byggen, som jag gjort de senaste åren, är också kul.

Det är helt enkelt kul att bygga modell :D

Uffe[/quote]

Gamla surdegar kan vara minst lika jobbiga och tuffa som fiende... :D

Micke A
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

En LAV III LORIT har varit lockande i några månader, men den där kvadratmetern fotoets verkar lika jobbig så vi får väl se...

Annars ligger ett antal halvfärdiga konsummärkta F-15 i olika skalor bra till för att äntligen försöka få klara efter många år: två i 1:72, tre i 1:48 och två i 1:32. Det borde kunna hålla mig sysselsatt ett tag, om nu inte inspirationen eller tiden fallerar. Någon som har överskott av dessa att avvara?

/G
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Jag planerar att försöka förbättra mej på två områden, figurmålning och vädring. När det gäller byggande så ska surdegen QM2 i 1:400 byggas klar. Jag har snappat upp ett rykte att Trumpeter ger ut HMS Belfast i 1:350 under året och den ligger högt på listan, helt klart. (Jag har sett boxarten...) Sen tänker jag fortsätta med mina fordon ur svenska armén där SAV m/43 är långt gången och som sen ska följas av pansarbil m/31. Stridsvagn m/38 är också planerad.
En obyggd modell är också en modell...
Skriv svar