Broncos nya GPW (Jeep)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Kjell.S
Kontakt:

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Kjell.S »

Varför inte en ksp m/39 monterad i högra rutan?
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Låter som en idé, Kjell - men det får bli nästa Jeep-bygge i så fall. ;)

Ok...jag tog ett djupt andetag och limmade dit glaset, med vindrutetorkare och allt.
Även fotoetset är nu på plats. Så långt allt väl.

Lite annat krafs som spade och hacka samt mörkerbelysning är nu monterat, så inte mycket återstår.

Bild

Bild

Bild

Bild

Men vindrutan känns inte klockren med tanke på maskering och målning.
Har därför sneglat lite på den täckta vindrutan, detta alternativ förekommer ju relativt ofta om man tittar i exempelvis Concords bok om Jeepen.

Bild

Tycker att duken/presenningen överlag är väl återgiven, nederdelen är dock alldeles för basic för att övertyga så något lär behöva göras där.

Bild

Men nu blir det nog paus ett tag, innan jag bestämmer mig för vilken variant jag vill göra.
Alla dessa beslut... :roll:
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Du håller god takt, Anders!
Ser mycket bra ut!

Vilket dilemma med rutan, jag förstår att du våndas över detta.

Jag hade nog trots allt gjort en ny ruta av genomskinlig plast och limmat dit torkare av ets. Eller är det så tokigt så en del av ramen även finns med på den genomskinliga delen?

Gott Nytt År!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Grejen är den att rutan är gjord så att den kan vara "öppen".
Dvs, rutan och dess inre ram (som då är gjutna som en del i klarplast) är monterad i den yttre ramen... hoppas ni förstår... Tror det hade varit svårt att gjuta innerramen o rutan var för sej då den inre ramen är TUNN! Problemet är väl snarast att vindrutetorkarna är gjutna tillsammans med rutan.

På denna hemsida finns en del bilder som illustrerar det hela:

http://www.hansonmechanical.com/1944mb.htm

Vet inte om ni såg "Wheeler-dealer" på TV härom veckan där dom fixade till en Jeep i orginalskick, riktigt intressant, ungefär som att bygga Broncos Jeep! :-)

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Ha ok, jag hänger med. Tyckte det såg ut som om en del av ramen var gjuten i klarplast.

Modellen ser kanontrevlig ut, ser fram emot att få hem min :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar