På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ja stackars er 1/72-byggare som bara haft en injektionsgjuten Sk 60 att välja mellan sedan 90-talet.
Det blir svårt för dem som bygger i 1/48 att välj mellan denna nya Sk 60 från Pilot, och de befintliga fina byggsatserna från Hasegawa, Tamiya och HobbyBoss. Hasegawas SAAB 105 med Aires cockpit och Eduards fotoets är ju en oslagbar kompination. Synd bara att den inte existerar.
Varför är det så att alla nya släpp möts med besvikelse över att tillverkaren valde just DEN ointressanta förebilden, istället för den eller den maskinen, och att de alltid tar fram byggsatserna i fel skala? På ARC ondgör sig jänkarna över att ett fullkomligt ointressant EUROPEISKT flygplan blir denna nya amerikanska tillverkares första släpp. Pilot har dessutom FRÄCKHETEN att annonsera att nästa släpp blir Mirage, som ju är ett FRANSKT flygplan!!! Varför en SAAB i 1/48 när man kunde fått en Cessna i 1/32?
Vi må leva i goda tider där tillverkarna släpper fler modeller än någonsin i fler skalor än någonsin. Jag är trots detta imponerad över att de aldrig lyckas släppa något som byggarna VILL HA! Jag misstänker t.ex att Tamiya inte sålt speciellt många av sin Schturmovik, ty det var inte en obskyr version av Würgern i någon skala som gud godkänt...
Ja, och av bilderna att döma kommer SK 60:an i åtminstone tre boxningar. Den "vanliga", "myrsloken" i vinterkamo (kul!!!) och österrikaren. Imponerande! 2013 kommer att bli ett magiskt modellår.