Panther 252, redo för discning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Rickard B
Namn: Rickard

Panther 252, redo för discning

Inlägg av Rickard B »

Hej!
Det var en evighet sedan jag gjorde några inlägg här på forumet. Har dock följt era trådar med stort intresse :D
Har haft ett längre uppehåll i byggandet men nu har jag faktiskt fått lite gjort. Jäklar vad kul det är!

Detta är ett projekt som jag gått och funderat över ganska länge och nu äntligen tagit tag i. Tror att denna panthern är ganska känd bland oss som diggar panthrar? Man kan hitta lite bilder här och där på www men när jag kom över boken Panzerwrecks 12 fick jag en hel del göttiga bilder som visar 252an i olika vinklar vilket gjorde att jag kände att det var dags att bygga den.

Det började med att jag ville bygga något enkelt ur lådan eftersom att jag inte byggt på länge. Gillar ju panthrar så jag tänkte att Dragons Panther G med zimmerit skulle va nice att bygga eftersom den bygger på samma byggsats som deras andra G-vagnar med fina detaljer. Hade inga planer på hur den skulle se ut men efterhand som jag började bygga började jag svänga in på 252an. Ville fortfarande hålla mig till lådan så jag började slipa ganska flitigt på vissa ställen i syfte att tunna ut plasten så att det ska likna metall/plåt. Tex skärmarna, fästen till extra bandlänkarna mm. Enklast hade kanske varit att byta ut mycket till fotoets men då hade det blivit för avancerat :lol:
Inte de bästa bilderna men så här ser den ut. Om ni inte vet vilken vagn jag menar så kanske ni känner igen den på bilderna i bakgrunden? Vill ni veta mer så kolla gärna min blogg.

Bild

Det jag behöver hjälp med är målningsschemat.
Är det någon som vet hur den såg ut mer exakt? Eller vet var jag kan få tag på mer material? Har ju svartvitabilder men det är jättesvårt att tyda eftersom att vagnen är väldigt skitig. Disccamouflaget kommer bli en utmaning!

Känns som jag skrivit en hel uppsats men jag tackar för titten och tackar på förhand för hjälpen!

//R
Senast redigerad av Rickard B den 07 jan 2013, 21:40, redigerad totalt 7 gång.
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard B

Re: Panther G "252" zimmerit samt hjälp sökes!

Inlägg av Rickard B »

Har påbörjat målningen. Har försökt tyda hur kammot är uppbyggt och jag har gjort lite blyertsskisser på hur det skulle kunna se ut. Återkommer med bilder på det.
Det jag kan tyda är att den måste varit gul i grunden. Det var väl som jag förstått grunden för de flesta tyska vagnarna i mitten på kriget?

Började med att prima med Tamiyas spray i syfte att ha en stabil (icke akryl) grund om jag skulle behöva tvätta av färgen pga misslyckad målning.

Bild

Bild

Tack för titten!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Plasticbattle

Re: Panther G "252" zimmerit. Nu med lite färg!

Inlägg av Plasticbattle »

Good to see you back again Rickard ... and it appears you´ve hit the road running. Another nice panther. Looking good so far. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Dennis Andersson

Inlägg av Dennis Andersson »

Håller med, kul att se dig bygga igen.

Ser lovande ut, panthern är en härlig vagn

//Dennis
Rickard B

Inlägg av Rickard B »

Tack ska ni ha boys!
Ja, det känns int att vara tillbaka i byggandet och på forumet. Och åäen om man inte bygger så mycket så lägger iallafall jag en del tankeverksamhet på det :lol:
Sitter med målningsschemat.... Svårt! Börjar nästan ångra att det var just 252an jag gav mig in på. Ville ju bygga något snabbt och lätt :|
Men skam den som ger sig!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard B

Inlägg av Rickard B »

Försöker tyda målningsschemat på 252an och det går sakta framåt. Det som är klart är att den kommer få s k "disccamouflage". Den framträder inte särskilt tydligt på bilderna som jag har men det finns där om man tittar noga. Även om det inte är tydligt så känner jag mig osäker på hur jag ska bygga upp det.
Tänker testa måla på en Hetzer som jag byggt lite vid sidan av. Hoppas kunna göra de stora misstagen på den och inte på Panthern. Hetzern har ganska jämna ytor att jobba på. Det är för övrigt Tamiyas Hetzer. Väldigt fin modell som jag inte gjort något annat med änn att limmat ihop. Nu har den även fått lite primer för att få bort den "Tamiya gula" plastfärgen. Ska bli spännande att testa maskeringssatsen som ni kan se på bilden.

Kanske onödigt att offra en helt ny modell endast för provmålning men min förhoppning är att den blir bra och där med också få en basplatta och kanske en figur?

Gul
Bild

Grå
Bild
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard B

Re: Panther G "252" samt en Hetzer

Inlägg av Rickard B »

Att måla disccamouflage tar tid!!! Men resultatet blir ganska coolt tycker jag. Maskeringen jag använder är väldigt bra. Är det någorn mer som har erfarenhet av den? Kan man spara den? Hur länge? Verkar funka flera gånger just nu iallafall.

Hetzern är svårmålad om man ska följa målningsschemat. Varje färgfält är uppbyggt som moln vilket jag försökt lösa genom att först måla hela vagnen grön. Sedan bruna fält som jag senare maskerar och målar gult mellan osv...
Panthern kommer nog inte vara lika svår :?
Så här ser det ut.

Bild

Bild

Bild

Hoppas ni gillar det!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Stellan
Kontakt:

Re: Panther 252 samt Hetzer nu med disccammo

Inlägg av Stellan »

Ball camou men det är fasligt vad tyskarna krånglade till allt.
Stellan Schroeder Englund
Rickard B

Inlägg av Rickard B »

Stellan skrev:Ball camou men det är fasligt vad tyskarna krånglade till allt.
Håller med! Krångligt men ganska häftigt! Undrar om de tänkte på eftervärlden när de tog fram disccammot?
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Pyret

Inlägg av Pyret »

Fantastiska fäger! Ge oss mer!! :)
Skriv svar