Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av SvenYoung »

Tjena!

Nu är jag här och frågar en massa igen :-)

Vilken var den vanligaste konfigationen på framklyktorna på pbv 501..

Denna:

http://data4.primeportal.net/apc/thord_ ... _of_55.jpg

Eller denna:

http://data4.primeportal.net/apc/thord_ ... _of_55.jpg

Antar att den ena av dessa var en tidigare (prototyp?) konfiguration?

Båda bilderna kommer från Prime Portal, all kredit går till ´fotografen Thord Wedman.

Tackar på förhand.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av Robin Nilsson »

De fick nya lyktor (inklusive 'indicators' = körriktningsvisare ??) som följer NATO-standard så om du kan klura ut vilken bild som föreställer original (DDR / Warszawa-pakt-lyktor) så borde den andra vara den svenska.
Ifall inte Thord hinner svara innan du hinner så långt förstås ...
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av SvenYoung »

Tack Robin,

Det luriga är att båda konfigurationerna har NATO standard ljusen (riktningsvisare osv) och även "våra" bakljus. Får mig att tro att båda är svenska varianter, men att man bestämde sig för att ändra vid tillfälle av någon anledning.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av Robin Nilsson »

Aha!
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av stefan karlsson »

Den "övre" bilden visar en renoverad vagn - dvs som se såg ut i Sverige - man ser det på "sidoplåtarna" som är av gummi jämfört med nedre bilden som visar en "prototypvagn", dvs ett av de försöksfordon som köptes in innan man bestämde sig.
Den vagnen har original sidoplåtar i aluminium.
Varför den har Natoljus vet jag faktiskt inte - bör knappast haft det i NVA.

Man kan ju välja att bygga vilket som eftersom båda vagnarna funnits i Sverige, men vid olika tillfällen och i olika syften.
"Prototypvagnarna" var i princip orörda - bara ny färg på. Vi har en sådan med NVA märkningen kvar under svenska färgen.

Stefan
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Stefan!

Då år det den "övre" vagnen som är mest intressant för min del. Antar att dessa även målades i splinter och inte bara helgrönt.

Om jag fick gissa, så verkar det som om man har gjort en interim lösning m.a.p. lamporna på den nedre prototypvagnen. Ser ut som om man har installerat NATO lampor i "NVA fästet" och riktningsvisaren har fått hamna där den kunde klämmas in. Kanske ett krav från svenska trafikverket för att vagnarna skulle få köras i Sverige?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av Kjell.S »

Några BMP1 hann med en kort karriär hos Bundeswehr som B-sida, innan de blev "svenska". Kanske lamporna byttes då?
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av Thord Wedman »

Den första bilden visar den serievagn som fanns på Axvall och den andra visar prototypen/ försöksfordonet som fanns på Axvall.
Vad gälller mönstermålning så var det väl med 501:an som med de flesta andra fordon så att de levererades mörkgröna och mönstermålades på förband.
Målningsanvisningen finns i I-boken.

/Thord
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av SvenYoung »

Tack för vägledningen, Kjell och Thord.!

När denna väl byggs så får det bli en serievagn i splinter. Märkligt att man valde att ta bort "black-out" lamporna på serievagnarna.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Inlägg av Robin Nilsson »

SvenYoung skrev:Tack för vägledningen, Kjell och Thord.!

När denna väl byggs så får det bli en serievagn i splinter. Märkligt att man valde att ta bort "black-out" lamporna på serievagnarna.
Använder ljusförstärkande optik istället? Det kanske är slugt att inte blanda lampor (inte ens avskärmade) med ljusförstärkare ....
Skriv svar