På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
De fick nya lyktor (inklusive 'indicators' = körriktningsvisare ??) som följer NATO-standard så om du kan klura ut vilken bild som föreställer original (DDR / Warszawa-pakt-lyktor) så borde den andra vara den svenska.
Ifall inte Thord hinner svara innan du hinner så långt förstås ...
Det luriga är att båda konfigurationerna har NATO standard ljusen (riktningsvisare osv) och även "våra" bakljus. Får mig att tro att båda är svenska varianter, men att man bestämde sig för att ändra vid tillfälle av någon anledning.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Den "övre" bilden visar en renoverad vagn - dvs som se såg ut i Sverige - man ser det på "sidoplåtarna" som är av gummi jämfört med nedre bilden som visar en "prototypvagn", dvs ett av de försöksfordon som köptes in innan man bestämde sig.
Den vagnen har original sidoplåtar i aluminium.
Varför den har Natoljus vet jag faktiskt inte - bör knappast haft det i NVA.
Man kan ju välja att bygga vilket som eftersom båda vagnarna funnits i Sverige, men vid olika tillfällen och i olika syften.
"Prototypvagnarna" var i princip orörda - bara ny färg på. Vi har en sådan med NVA märkningen kvar under svenska färgen.
Då år det den "övre" vagnen som är mest intressant för min del. Antar att dessa även målades i splinter och inte bara helgrönt.
Om jag fick gissa, så verkar det som om man har gjort en interim lösning m.a.p. lamporna på den nedre prototypvagnen. Ser ut som om man har installerat NATO lampor i "NVA fästet" och riktningsvisaren har fått hamna där den kunde klämmas in. Kanske ett krav från svenska trafikverket för att vagnarna skulle få köras i Sverige?
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Den första bilden visar den serievagn som fanns på Axvall och den andra visar prototypen/ försöksfordonet som fanns på Axvall.
Vad gälller mönstermålning så var det väl med 501:an som med de flesta andra fordon så att de levererades mörkgröna och mönstermålades på förband.
Målningsanvisningen finns i I-boken.