2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Jag har inte tänkt på det innan men när jag kollar på dem här på bordet så har du nog rätt Lars: Airfixen är slankare!

Ska bli spännande att se hur stor skillnad man ser när de är klara!

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Jag har varit distraherad med annat på byggbordet men ska försöka komma vidare med min också.

Tänkte ju bygga OOTB men ser att Pavla har släppt en komplett cockpit plus stabbar med separata höjdroder och SBS har diverse exteriördetaljer osv osv... :roll:

Tack igen för dekalerna! :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Anders Kontrollfråga: erbjuder Pavla-bitarna något mervärde eller är det bara mer arbete :-) ? Jag kan väl erkänna att en ny instrumentpanel inte gör någon skada...

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

magnusf skrev: Anders Kontrollfråga: erbjuder Pavla-bitarna något mervärde eller är det bara mer arbete :-) ?
...
Hurså? Om det råkar finnas resinprylar så måste de införskaffas. Så är det ju bara.

:lol: ;)

Men nej, jag ska avvakta med dessa. Har redan byggt och målat Airfix cockpit så den får duga - den här gången.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Förberedelser för primer...

Bild

Bild

Och så min favorit, finns en sådan bild i varje byggtråd: plastbitar på tandpetare!
Bild

Jag har faktiskt redan hunnit med en omgång primer också men tog ingen bild (så kul är det inte med vitprimade Spitfires...) och håller på och fixar skavankerna. Snart målningsdags, kul!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Vi njuter för fulla muggar. Plastbitar-på-tandpetare-bilden blir ju bara sååå läckrare mot blå bakgrund. Överträffas endast av de två godingarna med tandpetare och andra piercingar i nosen. Mer! Mer!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Jag passar på och skrämmer liv i ett gammalt avstannat bygge...

Bild
Den vita bakgrunden gör inget för utseendet i det här fallet men det är min nya standard så det får vara som det är :) !

Jag har petat dit ljus i vingspetsarna från klar sprue, borrat ur kanonerna på Xtrakit-byggsatsen (Airfixen var så spinkig så det får bli rör till den ikväll) och putsat på lite skvanker.

Har också bestämt mig för att göra två kamouflerade maskiner, jag är nyfiken på hur mycket skillnaderna mellan byggsatserna kommer att synas och därför vill jag också måla dem på samma sätt. Dessutom är jag innerst inte inte så såld på silvermålat!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Det rullar vidare...

Lite sedan senaste update men jag har varit flitig bakom scenen och testat kamouflage på min stackars Matchbox-Spit som får utstå alla möjliga experiment samt gjort lite detaljpyssel på de riktiga byggena också.

Bild
Ett litet Quickboost-sikte har väl aldrig skadat någon?

Bild
Ett Mk II gyrosikte i varje maskin (Quickboost kallar dem "K-14 U.S. Gunsights" men det är samma sikte som licenstillverkades i USA så det passar lika bra i en sen Spitfire som i en D-Mustang!).

Bild
Båda kan dessvärre inte vara rätt... Airfix till vänster och Xtrakit till höger... Airfixdelen passar fint inne i Xtrakits del!

Bild

Bild
Ju mer jag stirrar på Xtrakit-Spiten desto konstigare tycker jag den ser ut. Ska bli spännande att ställa dem bredvid varandra när de är färdiga!

Hälsningar

Magnus
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av kallenordlund »

Fantastiskt fint jobb med siktet. I denna skala är det inte lätt att jobba tycker jag. Är ingen anglofil men om man jämför de två så ser Airfix-spiten betydligt slankare och mer elegant ut. Ska bli skoj att se dom med färg.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Ah! Härligt att det här bygget dök upp igen! Släpp inte taget nu, vi är många som är nyfikna på att se dem bredvid varandra. Jag upplevde förresten exakt samma huvfenomen på Zvezdas och RV:s MiG-21:or. Skumt.
Skriv svar