M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andreas Grewin
Kontakt:

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Andreas Grewin »

Krispigt bygge! Du har mycket detaljer på den modellen som du kan få liv i med lite färgmodulering som du säger :)
Anders_Isaksson skrev:Du håller bra tempo! :)
Ser bra ut.
I detta läge kan det ju vara idé att montera modellen på en träbit el dyl för att underlätta handhavandet under fortsatt målning och vädring.
Det där lät väldigt smart. Kan du beskriva lite närmare hur du brukar göra det?
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Andreas Grewin skrev:
Det där lät väldigt smart. Kan du beskriva lite närmare hur du brukar göra det?
Inget finlir, bara en enkel träplatta med lämplig pinne så är saken biff:

Bild

Modellen fästes enkelt med en skruv, den behöver ju inte sitta som berget.

Med några olika varianter så finns det alltid nån som passar till det bygge man jobbar på.
Den kortare passar bra till 48-skalan (med ett lite tyngre metallchassi) eller till ett torn i 1/35, som här:

Bild

Kanske verkar väldigt smart, men ska sägas att det tog mig ca 20 års byggande med modeller som tappats i byggbord, i golvet eller flugit genom luften etc innan det till slut gick upp för mig att dessa enkla hjälpmedel skulle underlätta betydligt. :oops: :) :lol:
Mattias Linde

Inlägg av Mattias Linde »

Andreas Grewin skrev:Krispigt bygge! Du har mycket detaljer på den modellen som du kan få liv i med lite färgmodulering som du säger
Tack Andreas. Jag håller just nu på och övar och testar CM på en skräpmodell. Och visst, M9:an har många intressanta ytor och kanter som är som gjorda för CM.

Anders! Även jag tackar för tipsen om stöd för modellerna. Ska leta lite i förrådet och se om jag hittar några lämpliga bitar.
zapper

Inlägg av zapper »

Ska bli spännande att se denna live på C4. Eller?

Sugen på fortsättningen...

:?:

/E
Erik von Rosen
Mattias Linde

Jag tar med den till C4, men det får bli på föreningsbordet för IPMS Uppsala i så fall.

Det har inte hänt något mer med denna sedan sist tror jag, förutom att jag testat hur man målar NATO-kamoflage på en skräpmodell.

Jo en sak har hänt sedan sist, jag har skaffat dekaler från Echelon, D356089 20th Engineer Battalion M113A3s och C356062 OIF Battalion Numbers (Part 4). Som bekant följer det inte med några dekaler från Hobby Fan.

Tanken är att jag ska jobba på denna under vintern.
Mattias Linde

Hallå! Den här gamla surdegen åkte fram under slutet av sommaren efter att ha legat till sig under närmare ett års tid. Den har fått samsas på byggbordet tillsammans med de övriga modellerna i lite hederlig multitasking-stil.

Status på modellen när jag tog fram den var att den var målad med Tamiya Nato Green över hela modellen. Nu var det dags att ta tag i kamoflaget. Jag blev övertalad att köra på frihandskamo med färgsprutan till denna, en konst som jag hade provat men misslyckats med tidigare, så att få till detta känndes lite pirrigt.

Jag övade först på en skräpmodell efter lite instruktioner, men det blev inte så bra, så efter en sittning hemma hos Anders, (tack för det) så fick jag till tekniken och kantlinjerna blev skarpa utan överspray.

Nedan är några bilder efter första kamofärgen. Jag använde mig av Tamiya XF-64 Red Brown istället för Nato Brown, vilken är för röd i tonen. Red Brown är mer lik verkligheten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En av hydralstängerna har ramlat av vid något tillfälle samt vajerstegen baktill har brutits loss. Men de är säkert förvarade för att åter komma på plats senare.

Återkommer med mer bilder efter den svarta kamofärgen kom på.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Märkligt, tänkte på din modell senast i går! Kul att du tagit itu med den igen. Är det inte väldigt lite brunt i camouflaget, borde det inte vara fler och större fläckar?
Stellan Schroeder Englund
Mattias Linde

Stellan, kul att du tänkte på min modell.

Det kan tyckas att det är lite brunt, men jag kan lova att allt är som det ska. Jag följde dessa ritningar.
http://www.panzerbaer.de/colours/a_rela ... ace_m9.htm

Det ser mycket bättre ut sedan den svarta färgen kommit på.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jo den kom upp i huvudet av någon anledning, kanske för att du visat din motor lite då och då. Kommer bli brutalt färgschema det där med alla svarta områden.
Stellan Schroeder Englund
Mattias Linde

Hej igen,

Här kommer bilderna på det färdiga kamoflaget. Färgen är Tamiya Nato Black. Återigen målat på frihand med färgsprutan. Håll tillgodo.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tack för titten. På återseende.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar