Jasch 39Tyrolerflugseug Färdich

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Jas 1/48 nu med färg!

Inlägg av Lars Befring »

:D känns väldigt Jasigt... kanske lite för rent runt APU´n

fråga Emma om hur skitig en JAS blir :D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Välgjort!

Är det en svensk maskin du avser efterlikna? I så fall bör du ta bort de små "knopparna" längst ner på båda balk 3. Dessa "knoppar" förekommer bara på NATO-balkar och i dagsläget bär svenska FV ej fälltankar i NATO-balk 3.

/Emil
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack Mikael och Lars,men det har tvättat :D Jo då jag har sett både mer smuts och mindre,men jag vill ha det så där!
Det blir individ nr 227 Emil,enligt initierade uppgifter Fd F7 maskin,som deltog i Libyen och nu finns på F-21. Ok piggarna ryker från balkarna.Skall montera en tredje fälltank under buken,men det är på väg med postverket ännu.Tack Emil/ Lennart
Senast redigerad av Lennart den 10 okt 2012, 05:02, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tur att jag bytt till färgtv nu så man ser skönheten! Mycket snyggt Lennart!!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tackar Henrik!Jag beslutade att behålla Nato balkarna.Ville sig inte riktigt att börja riva loss etsdelarna,och riskera att annat går sönder.Så är det då bara däcken,vapen, lack och dekaler
som skall till.Blev lite full i skratt igår då jag läste tråden om Sweiz Jas märkning,för denna kommer att bli en Swizzare 6001/ MVH/ Lennart
Bild
Bild
Bild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Nu bara rapar jag synpunkter igen:

- På JAS 39C/D är lanternonas glas ofärgat

- Balk 4 (under höger luftkanal) ska ha snedskuren framkant, snett framåt neråt

- Under nosen ser det ut att sitta en antenn för mycket. Om det ska föreställar betagivaren känns den för stor, och ska dessutom vara lika stor som alfagivarna som sitter på nosens båda sidor.

-"Sömmen" i resp. luftintag är alldeles för markerad, om man jämför med verkligheten.

- Gropen som lufttankningsbommen annars ligger i är målad i ljusgrå täckfärg, liknande undersidans duvgrå färg, dock är den blank. Även landställsrummen är målad i denna färg.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ingen fara Vassego "och Rapa Emil :D
Lanternorna är lätt att fixa,bara byta mot det i klarplast, även om det inte var snyggt gjutna.Vad beträffar antennerna under nosen så säger byggbeskrivningen och även Cmk så här, men jag ändrar det hela .Tur att jag inte tog dem i lådan ,för den såg ut som stabben till en B52 "Men CMK,som jag skall åka och strypa när jag är färdig ville ha det så här. Balk 4 var i smulor så jag har ersatt med en F-16 balk ,eftersom där ändå skall sitta en target pod.Och sweizh kommer säkert att Nato modda sina ,och då passar den både mig och modellen så långt. Sömmarna i luftintaget stör mig inte ,så det får vara kvar,och färgen i tankbommen får jag måla grå.
Jag kommer i vilket fall som helst att märka upp den som en tänkt Sweizisk Jas ,eftersom det fattas massa siffror på Arken som följde med häftet från 4+,och jag ids inte även börja måla dekaler själv,för mest troligt blir inte kulören riktig. Tack för hjälpen :lol: Lennart
Per-Erik Hedberg

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Riktigt snyggt Lennart! Ska bli spännande att se den märkt och klar.

/ Per-Erik
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Supersnyggt bygge i vanlig ordning Lennart!
Har sparat ned alla foton, för eget bygge framöver.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lennart

Re: Jasch 39Tyrolerflugseug Färdich

Inlägg av Lennart »

tack så mycket Per Erik och Björn för det vöänliga orden.Så var jag klar då med min Sweiziska Jas.Tog bort samtliga luckor och blåste på med samma färg som undersidan.Insidan luckor är fortfarande högblank vit. Gillar faktiskt
märkningen ihop med målningen.Har detaljerat samtliga ställ,med slangar och kablar till landningsljusen.Nosstället är egentligen lite felaktigt i förhållande till,original.Men detsamma gäller många paneler och lite annat.Men nu skall den in i vitrinen,och så tar jag nya tag i nåt nytt :D /Lennart
Bild
http://s6.postimage.org/wlgsejikh/image.jpg
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar