2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Då drar vi igång nästa bygge medan bygglusten är på topp, en dubbel-Spit! I samma veva som jag plockade upp Airfix Mustang så slank även deras nya Spitfire 22 med hem. Och som vanemässig Spitfire-diggare så har jag givetvis en Xtrakit i förrådet också, lika bra att få båda avklarade på samma gång...

Bild
Airfix box-art...

Bild
...och så innehållet. Samma stuk som Mustangen!

Bild
Xtrakit box-art...

Bild
...och innehåll... Många småbitar!

Bild
Snyggt partytrick från Airfix! Med en snedutstötare i formen så kommer de åt att göra riktigt fina Griffon-bulor hopgjutna med kroppshalvan. Ingenjören i mig gillar!

Till slut så har jag naturligtvis även skaffat ett Xtradecal-ark med ett gäng maskiner på! Det blir en Mk 22 från Turnhouse i high speed silver och en Mk 24 från Kai Tak i kamo. Sistnämnda för övrigt en gammal favorit från Matchbox 1/32 Spit!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Å vilka fina Fåckewulfar! Du har ju verkligen kommit långt med dem. Hoppas bara att du inte börjar på något nytt för snart är du i mål ;)
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Kändes det där snällt :-) ?

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Airfixen var faktiskt det jag egentligen tänkt mig innan jag snubblade in på Vertolen. Ska bli kul att följa! Jägarns fina detaljer är det, den ser grymt fin ut.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:Stellan! Kändes det där snällt :-) ?

/M
Mjanjaejaneae, vaddå? Du menar att jag som också har en del halvbyggt inte ska skjuta panzerfaust i gummibåt? Det är bara det att vi är så många som är nyfikna på FWarna... Läste om dina FWs förut och då kom jag att tänka på dem.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

magnusf skrev:Då drar vi igång nästa bygge medan bygglusten är på topp, en dubbel-Spit! <bortklippt>
...och innehåll... Många småbitar!
<mera bortklippt>

Hälsningar

Magnus
Hur har du det med matematiken egentligen ingenjörn? Är det 'en, två, tre, fyra, fem, många delar' eller ??
Har du tittat i lådan till en strv-modell på sistone ;-)
tjo / Robin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Henrik R »

Airfixen ser tämligen bättre ut än backelit modellen! Men jag kanske har helt fel :-) Ska bli inressant att följa ditt byggeri!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Lars Befring »

svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt

kom igen! du vet att du vill... innerst inne!!!!!!!

en gul
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Lars Befring skrev:svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt svenskt

kom igen! du vet att du vill... innerst inne!!!!!!!

en gul
NEJ! :evil:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Oj då, det här engagerade :-) !

Björn! Vertol mot Spitfire? Utgången borde vara given tycker jag. Men så fel man hade. Igen...

Stellan! Ta det lugnt, Fåckewulfarna blir klara! De ligger bara till sig lite...

Robin! Ni pansarbyggare har det enkelt, ni slipper alla dessa bitar. Jag minns att det inte alls är så här många bitar i en Panzer IV sedan jag tittade senast i en sådan låda 1987! Vad gäller matematiken så är den som vanligt i toppform, jag går igenom grundskolan igen via mina barns hemläxor, stora tjejen har precis börjat i tvåan :-)

Henrik! Förolämpa inte bakeliten, för tio år sedan var jag Mr. Shortrun: ju värre det såg ut desto roligare var det :-)

Lars! Jag är sugen men se nedan...

Sten! Det klarar sig för den här gången, jag har slut på kronmärken...

Bild
Inte samma DNA här inte...

Bild
...ska bli kul att se om man ser skillnad när de är färdigbyggda! Den stora skillnaden verkar vara längden på bakkroppen...

Bild
Parts-on-sticks! Inredningsdelar, Airfix-modellen kompletterades med en instrumentpanel i resin (avgjuten från något detaljset för länge sedan...) och en hemmafilad kompass (vore ju tråkigt att åka vilse såhär på morgonen...).

Bild
Och så en vinkel till!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar