Svenska what ifs
-
- Namn: Lars Befring
Re: Svenska what ifs
då hade vi pratat ryska för länge sedan!!!!
MEGAGILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MEGAGILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
OK, Revells Trabant har jag. Någon som har koll på en lämplig drabant i 1/24?
Stellan Schroeder Englund
-
Re: What If Sweden
Här kommer en ritning på 1642-06. Någorlunda fel av mig att den ritades under B3LA-epoken; den ritades i samband med projekt/studie "Flygplan 80" som bedrevs mellan 1971 och 1976, och som mynnade ut (fortsatte) i de egna projekten B3LA och A20Emil Lindberg skrev:Under B3LA-epoken ritades det faktiskt ett A-10-liknande utkast, benämnt 1642-06, klass B3LM. Längd runt 12 m, spännvidd runt 11 m, 2 st J 85-motorer (samma som i SAAB 105Ö)

-
- Namn: Lars Befring
Cooool! ser ju ut att nästan vara en blåkopia av A10... inspirerade av?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ser ut som en blandning av Pucará och A-10. Tack Emil för den inspirerande ritningen.
Stellan Schroeder Englund
-
Just denna ritn. har jag aldrig sett tidigare, och den där kärran är ju riktigt läcker,
att bygga den skönheten är ju ett måste, hade du någon lista på övriga SAAB projekt som du har som ritningsutkast?
Detta är ju mäkta intressant (vill nog ha alla dina ritningar du har tillgängliga)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
IPMS Uppsala
Ojojoj, (Emil vet varför jag får gåshud). Kan Fairchild ha inspirerats av SAAB? Samarbetet fanns redan då kring den kommande SAAB-Fairchild SF340 som sedan blev SAAB 340. Den här är dock mindre än A10, 2/3 i storlek? Oerlikonkanonen i Viggen har samma ammunition som GAU8 i A10, dock använder Viggen stålhylsor och A10 aluminiumhylsor (30x193).
Kan denna ritning ha legat bakom "ryktet" om att Flygvapnet tittade på A10 i slutet av 70-talet????
Kan denna ritning ha legat bakom "ryktet" om att Flygvapnet tittade på A10 i slutet av 70-talet????
-
Vill ha och vill ha... Men om du anger din mailadress kan jag skicka små tittkopior på de utkast jag har. Sedan kan du få välja ut några som du önskar i större storlek.Björn Eriksson skrev:Detta är ju mäkta intressant (vill nog ha alla dina ritningar du har tillgängliga)
Vad har du att erbjuda i utbyte?
-
Hej Emil!
Trodde inte att du skulle nappa på mina "ha begär" när det gällde dina ritningar på mindre kända SAAB projekt, men visst jag antar ditt erbjudande!
Jag har nog inga ritningar att erbjuda dig som du inte själv har, men det jag skulle kunna erbjuda dej är en walkaround på B3LA mockupen som inkluderar hjulställ och cockpit bilder, som jag gjorde på Österlens Flygmuseum första veckan i Juli när jag levererade mina SAAB-projekt modeller dit (B3LA, FLP 35 "Nivå 4" och SAAB/MBB J 37X Snabel Viggen)
Detta kan jag erbjuda dej om du inte redan själv har varit på Österlens Flygmuseum och kollat in B3LA mockupen, för det ligger ju inte alltför många mil från Ronneby/Kallinge
Förresten jag har även (om det är av intresse?) en orginalbrochyr på B3LA tryckt av SAAB på engelska, man låg tydligen väldigt tidigt i startgroparna för att lansera B3LA:an utomlands.
Min Email adress: 7453eriksson@telia.com
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Jag har nog inga ritningar att erbjuda dig som du inte själv har, men det jag skulle kunna erbjuda dej är en walkaround på B3LA mockupen som inkluderar hjulställ och cockpit bilder, som jag gjorde på Österlens Flygmuseum första veckan i Juli när jag levererade mina SAAB-projekt modeller dit (B3LA, FLP 35 "Nivå 4" och SAAB/MBB J 37X Snabel Viggen)
Detta kan jag erbjuda dej om du inte redan själv har varit på Österlens Flygmuseum och kollat in B3LA mockupen, för det ligger ju inte alltför många mil från Ronneby/Kallinge
Förresten jag har även (om det är av intresse?) en orginalbrochyr på B3LA tryckt av SAAB på engelska, man låg tydligen väldigt tidigt i startgroparna för att lansera B3LA:an utomlands.
Min Email adress: 7453eriksson@telia.com
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
IPMS Uppsala
/Björn
IPMS Uppsala
-
Mail skickat!Björn Eriksson skrev:Trodde inte att du skulle nappa på mina "ha begär" när det gällde dina ritningar på mindre kända SAAB projekt, men visst jag antar ditt erbjudande!