Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Niklas »

Jag har dragit samma slutsats runt kanonerna och tagit till samma lösning som du. Har dock inte hittat några bra rör än, har du nåt fint tips? :-)

//Niklas
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Skicka ett pm med din adress så kommer det rörstumpar i posten till på måndag, både rekylrör och kanonpipor. Rören är från Albion Alloys och kapas enkelt genom att man rullar dem under ett skalpellblad, dessutom passar de i varandra. Bästa uppfinningen sedan burkölen kort sagt...

/M
Niklas

Inlägg av Niklas »

Tack Magnus, PM inbound! :)

/N
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jag är rätt snabb när jag väl jobbar...

Bild
Efter att ha hämtat barnen och börjat på kvällsmaten så hann jag ge den här en omgång Silver Leaf från en Tamyiasprayburk...

Bild
...och efter att som god far ha läst för och borstat tänderna på de små telningarna så var det dags att dutta på Maskol fläckvis och därefter lite grönmålning...

Bild
...med en blandning av Gunze H309 och klarlack. Efterhand som målningen pågick så droppade jag även i lite Zinc Chromate (H58?) för att liva upp partyt lite grann...

Det man raskt inser var att den där chippingen nog gick lite till överdrift på några ställen men det ska jag fixa till ikväll. Det man också ser (och som jag egentligen inte har någon som helst lust att prata om men någonstans måste jag ju ändå bikta mig så va f-n...) är att det svarta halkskyddet hamnade på fel vinge... Jag har verkligen ingen lust att prata om det... Det ska för övrigt också justeras ikväll!

Bild
Till slut en bild på monterade rekylrör gjorda av Albion Alloys mässingsrör!

Stort tack till Björn Fransson som släppte sitt superhemliga svenskfärgsrecept till mig (Gunze H309 och H306 :-) )!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kul att se att du är på G. Den gröna nyansen fick en härlig ton. Vad tror du om att använda knepet med att svampa på lite chippningar med silverfärg, då ser du resultatet under duttandets gång och du kan få riktigt små och fina silverflagor.
Stellan Schroeder Englund
Niklas

Inlägg av Niklas »

Fasiken, nu ligger jag efter igen Magnus! Har byggt i fullskala under helgen istället, har lagt golv och målat i hall och kök.. :P

Ser riktigt bra ut förresten, sånär som på trampskyddet.. ;) Möjligen lite väl mycket chippning kan jag tycka, men med lite dekaler och wash på, kommer det förmodligen se ganska så rätt ut.

Målet är att få på lite färg under nästa vecka för min del. Tack för färgreceptet Björn, säger jag också nu då! ;)

//N
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

iden om korrekt är en skadlig myt =) världen är ju defacto subjektiv!!!
och i min subjektiva värld(jepp himmlen är rosa där) kan jag hålla med om att flagningen blev lite brutal.

men färgen e Hin Håligt snygg

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Det var ju ett evinnerligt klagande på de där flagorna :-) ! Jag SKA fixa, hann dock inte igår, däremot så blev den så vackert gråblå på undersidan.

Stellan: Jag fixar inte att måla på chipping i efterhand, det ser just bara påmålat ut när jag försöker. Kan man få gå en kurs hos dig :-) ?

/M
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:Det var ju ett evinnerligt klagande på de där flagorna :-) ! Jag SKA fixa, hann dock inte igår, däremot så blev den så vackert gråblå på undersidan.

Stellan: Jag fixar inte att måla på chipping i efterhand, det ser just bara påmålat ut när jag försöker. Kan man få gå en kurs hos dig :-) ?

/M
Svampa kan alla göra, men visst kan jag komma förbi med min samling av svampar för modelländamål. AK interaktive har jäkligt bra chippningssvampar och Xtrasponge från Hanants är prisvärda saker som ger otroligt realistiskt resultat. Eller så finns det ju chippningsdekaler från Cartograf... ;)
Stellan Schroeder Englund
Niklas

Inlägg av Niklas »

Magnus, har du provat saltmetoden nånting? Jag körde det på trampmattorna på min förra Mustang och tycker det vart rätt okej ändå.
Du kan kolla det på nedanstående länk, så får du en uppfattning om hur det blev för mig i alla fall. :)

http://aviationdreams.blogspot.se/2009/ ... toden.html

Men den ser ju fortfarande bra ut. Dock hade jag ju förväntat mig en bild på undersidan också, inte bara lite suktande text... ;)

//N
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar