Jasch 39Tyrolerflugseug Färdich

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil Lindberg

Re: Jas kockpit 1/48 nya bilder sid 7

Inlägg av Emil Lindberg »

Du kämpar på!

Några påpekanden:
- Luckan till lufttankningsbommen har en felaktig vinkel. Luckan ska ligga strax ovanför bommen. Eller så är det bommen som har fått en för låg vinkel.
- Skarvarna på nosvingarna blr du spackla igen. I verkligheten är de helt släta.
- Vinkeln på de nedhängande klaffarna ser för kraftig ut. Kolla mot bilder.
- Sockeln inunder stora antennen på: Kolla att din förebild har denna eller ej.
- ILS-antennen på fenan: Kolla var dessa är placerade på din förebild.
- Slipa ner formationsljusen. De sticker ut alldeles för mycket på byggsatsen.
- Kroppen, inunder fenans främre del, har en välvning eller form som jag inte känner igen riktigt. Kan dock vara en synvilla.

Kämpa på!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack så mycket Janne och Emil! Ok då blir det lite förändringar.Vad beträffar vinkeln på klaffarna så är det färdigfasade direkt i resinet,men man kan slipa dem rakare och lägga in en pc ribba under.Ils antennen har jag placerat enligt bilder i 4+ boken,den ligger mer bakom rodret än framför. Tack för hjälpen Emil ,då ändrar jag det hela/Lennart
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Lite missförstånd. Det förekommer två olika placeringar av ILS-antennen. Den vanligaste är på den stora fenpoden (så som du har placerat dem). På en del flygplan, främst F100, har antennen flyttats ner till den mindre fenoodden.

Du bör även kika på fästet till de små fenorna som sitter precis akter om, och något ovanför, nosvingarna. Det är på tok för kraftigt på byggsatserna (1/48 och 1/72). Har försökt påpeka det in tidigare byggtrådar om Gripen.

/Emil
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack så mycket för bra info Emil.Såg även under Noam nu senast att en det av de tvåsitsiga 39:orna hade antenner väldigt långt fram,nästan i framkant av fenan.
Gjorde om allt igår,och jag har sett det där med infästningen för det små fenorna och slipat ner dem också. MVH/ Lennart
Lennart

Inlägg av Lennart »

Så är då en hel del förändringar gjorda /Lennart
Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tankbommen har fått ny vinkel,klaffarna ändrade.det är lite för korta så jag har lagt in en 1mm bit i innerkanten och slipat.Slipat bort fästen på det små fenorna bakom canardvingarna,och ersatt med ets.Ändrat position på Ils:en och tagit bort sockeln på rygg antennen/Lennarty
Bild
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

mmmm...ser mumma ut.
Har du sett recensionen av modellen på hyperscale?
det finns en del tips å tricks med där, bl.a. ang. storleken på canarderna.

länk: http://kits.kitreview.com/jas39agripenreviewrw_1.htm
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mikael Falk

Inlägg av Mikael Falk »

Mycket fint det där, Lennart!
"1/48, för oss skumögda."
Skriv svar