Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
En av de kärrorna ovan hade jag tänkt bygga, så som den ser ut precis efter landning. Får se bara om jag orkar att bygga om stabbarna så de pekar uppåt som de gör i filmen.
Intressant att höjdroderutslaget är helt tvärt om vid start. Istället som man är van vid, med höjdroderutslag för nos upp, så har man här fullt utslag åt andra hållet (nos ner). Antagligen för att flygplanet är balanserat så m.h.a FBW-systemet att det är effektivare att ta ut positiv lyftkraft från stabbarna än att tvinga ner stjärten för att få upp nosen.
Jag har f.ö börjat måla litegranna och har nu satt ihop flygkropp och vingar. Har tyvärr inga bilder, men jag håller på att fila på vingskarvarna, som jag inte fick till riktigt perfekt. Den som slipar, torrpassar, slipar och torrpassar igen kanske kan få till skarvarna utan spackel, men jag fick fylla glipor med plasticard och superlimsspackla lite.
Jag gjorde även ett försök att efterlikna flygplanets målning. Jag hade tänkt blanda Tamiya XF-24 Dark Grey med Tamiyas silver, men jag upptäckte att jag slarvat med att skruva åt burklocket ordentligt, så silverfärgen gick inte att använda - så jag testade att blanda tamiyafärgen med Alclad white aluminium istället, och det gick alldeles utmärkt! Färgen blev en mörkgrå svagt metallisk färg. Kanske inte perfekt, men helt klart användbar. När jag målar hela flygplanet sen kanske jag har i lite mer metallfärg i blandningen för att dels ljusa upp lite, men också för att få till mer metallicstuk.
Förutom vingarna är passformen på själva flygkroppen god. Särskilt med tanke på att kroppen är fullproppad med luftintag, lyftfläkt, landställsbrunnar, bombrum och motor.
Får se om jag får till lite bilder i morrn.