Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tror bestämt jag körde med H58 på min Academy-Musse, som jag byggde senast. På min Hasegawa-Musse, som jag håller på med nu, provar jag Vallejos Green Zinc Chromate. Kanske lite för ljus, men det blir nog bra när allt är stängt och låst.
Ser bra ut förresten Magnus, har du tänkt köra Alclad sen eller? Det ska jag i alla fall.
Kalendertiden har runnit iväg i vanlig ordning, räknat i byggtid så tog det inte ens en timme att sätta ihop pinalerna till något som liknar en färdig Mustang! Dagens tips: vänta med klaffen tills vingen är monterad mot kroppen. Med fälld klaff så snäppte vingen på plats med en del våld och passade vackert med Guds försyn, hade den inte passat så hade jag inte fått loss den igen för att kunna justera...
Den passar skitbra! Däremot så har jag en annan sak att klaga på (som faktiskt påpekades av Oskar som jag träffade på T-banan häromdagen och som brukar ha öronen öppna mot modellvärlden...) och det är den mjuka plasten. Ställen är krokiga out-of-the-box och tunna prylar som spak och antenn håller väldigt dåligt (båda ersatta med mässingstråd redan...). Ställen snor jag från en Italeri-Mustang som redan fått släppa till en ersättare till en borttappad luftintagsläpp...
Ser fint ut. Blir riktigt sugen! Undrar hur det är med vindrutan och huven? Enligt vissa kan det vara lite gjutproblem där som gör att det passar dåligt. Bra med tipset om landningställen!
Rörande interior green och zink/chromat. Finns det några passande sprayfärger från Tamiya för detta? Skulle göra det både enkelt och snabbt att klara av denna (som jag känner det mindre roliga) del av byggandet...
Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ser ju riktigt fin ut, de fällda klaffarna gör mycket för helhetsintrycket.
Och ditt foto ur den här vinkeln påminner mig om varför jag har varit sugen på att göra en kraschlandad Mustang.
magnusf skrev:
...
...
Den "sitter" väldigt bra på marken, s a s.
Trist vad gäller Airfixplasten, måste kolla in mitt kit en extra gång för att se hur ställen ser ut.
Lite pyssel till, om jag inte vore så seg ikväll så hade den här fått sig en omgång primer redan. Fick bli dekaler på propellern istället!
Ett lite tråkigt passningsproblem förekommer runt kanonmynningarna, jag har kapat bort mina och borrat upp för att ersätta med rör. I samma veva blir det lättare att komma åt att spackla och slipa runt vingframkanten.