Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Henrik R »

Redigt stiligt! Jättesnyggt med kammot!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Instämmer,mycket snyggt. Det där camot är i mitt tycke Tirpitz finaste målningschema/Lennart
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Mycket mycket snyggt målat!

Kan tänka mig att maskeringen må ha varit tålamodsprövande... :)
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Tack så mycket! :)

Hehe ska inte gnälla på maskeringen när folk här sitter och gör splintercammo på plan i 1/72! Stora slagskepp är rätt trevliga i jämförelse! :D

Blir några dagars bygguppehåll nu och vila lite på landstället. Kan nog behöva en paus för att komma fram till vad jag ska göra med däcket (samt samla mod om jag skulle bestämma mig för att måla om det)! :P
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härligt solnedgångskammo!
Fina toner i färgerna.
Snyggt etsjobb också.
Ja, frågan är om du ska ge dig på däcket igen.
En variant kan vara att lägga en ljust gråbrun dimma över det för att tona det.
Att måla om ett däck är värre att överväga än att faktiskt göra. Jag har gjort det ett par gånger och hittills inte ångrat det.

Uffe
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Ulf Lundberg skrev:Härligt solnedgångskammo!
Fina toner i färgerna.
Snyggt etsjobb också.
Ja, frågan är om du ska ge dig på däcket igen.
En variant kan vara att lägga en ljust gråbrun dimma över det för att tona det.
Att måla om ett däck är värre att överväga än att faktiskt göra. Jag har gjort det ett par gånger och hittills inte ångrat det.

Uffe
Tack så mycket! :)

Jag testade faktiskt precis att lägga en tunn dimma deck tan över det och resultatet blev faktiskt ganska bra! Var rädd att kontrasten mellan plankorna skulle försvinna helt eftersom dom redan var väldigt nedtonade men den verkar faktiskt finnas kvar. Kanske slipper måla om allt ändå!

Förstår helt vad du menar med att det är värre att överväga att måla om än att göra det. Det här jäkla däcket har legat och gnagt i bakhuvet på mig hela veckan! ;)

Funderar lite på masten. Vad jag sett så bygger du nya i metall på samtliga byggen och det ser ju riktigt snyggt ut men jag undrar lite hur pass nödvändigt det egentligen är? Är det främst en estetisk fråga eller kan riggningen böja masten om man använder plasten från kitet? Känner att jag gärna skulle undvika det momentet eftersom jag varken har kunskap, material eller verktyg för att arbeta med metall. Fast det är ju inget kul med en sne stormast förstås. :(

Mvh Christian
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Här är en bild på resultatet! Inte det lättaste att ta en bra bild mitt i natten med en mobilkamera men den ger ett hum om hur det blev i alla fall.

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Min erfarenhet är att plastmasterna är för veka för att tåla att riggas utan att krokna.
Möjligtvis kan man lösa problemet genom att rigga i sådan ordning att spänningarna jämnar ut sig.
Ett annat alternativ är att byta ut delar av master och rår mot pianotråd.
Att bygga master i metall är inte så märkvärdigt som det verkar. Det handlar mest om att ha en bra jigg.
Jag kan posta en bild på min jigg om du vill.
Uffe
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Ulf Lundberg skrev:Min erfarenhet är att plastmasterna är för veka för att tåla att riggas utan att krokna.
Möjligtvis kan man lösa problemet genom att rigga i sådan ordning att spänningarna jämnar ut sig.
Ett annat alternativ är att byta ut delar av master och rår mot pianotråd.
Att bygga master i metall är inte så märkvärdigt som det verkar. Det handlar mest om att ha en bra jigg.
Jag kan posta en bild på min jigg om du vill.
Uffe
Jag skulle väldigt gärna vilja se en bild, det vore guld värt! :)
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Här är min gamla jigg.
Bild

En plywoodbit med ett spår att lägga masten i.
På den är ritat linjer, vinklelräta mot spåret, så att rån (tvärpinnen) ska hamna vinkelrätt mot masten.
Hål uppborrat där limningen sker, så att mast och rå inte limmas fast i jiggen.
Den här jiggen snickrade jag till i all hast för ca tio år sedan och den har gjort god tjänst sen dess.
Förhoppningsvis kan du vidareutveckla konstruktionen!

Notera också hur jag ökat mastens tjocklek nedtill genom att trä på kopparrör.

Lycka till!
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 22 aug 2012, 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar