Svenska pansarvärnskanoner som modell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Re: Svenska pansarvärnskanoner som modell?

Inlägg av Stellan »

Öken-Erik skrev:Som, sagt. alla svaren hittar du i S&T! :-)
Nåja, jag skall förbarma mej.
Det finns två bra modeller av den tyska PAK 36, nämlöigen Dragons samt Zvezda (Zvezdas är faktikst RIKTIGT bra, ett prisvärt märke som ofta glöms bort tyvärr!).
DEt finns YTERST få bilder på PAK 36an i svansk tjänst, tror bara jag sett två st faktiskt. Vi lär ha fått (köpt!) en hel del men vad som hände med dom är höljt i dunkel.
Boforsen användes ganska länge mej veterligen, framförallt inom invasionsförsvaret, den fanns nämligen även placerad i bunkrar utmed Per Albinlinjen tex. En PV-Bunker från Per Albin linjen (nämligen Barsebäck) finns i modell i 1/35 för den som är hugad, det går att läsa om denna modell i S&T också! :-)

Öken-Erik
Detta börjar alltmer likna en annons för SoT, var det så det var tänkt?

Tack för svaret.
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Nja... mer "samhällsinfo" liksom... :-)

Öken-Erik
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Öken-Erik skrev:Nja... mer "samhällsinfo" liksom... :-)

Öken-Erik
Aha :?
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Ärligt talat, jag tror det är många som missat att det finns en hel del matnyttigt i S&T.
Sedan har det visat sej att just dom frågor just du ställt ofta har tagits upp i S&T så kanske är det så att just du borde prenumerera. :-)
Men "annons", tja, jag ser det mer som at jag informerar om var man kan hitta information om grejorna som det frågas om.
Men om det sticker i ögonen så kanske det är så att jag skall sluta att hänvisa till allt från handlare, tilverkare, tidskrifter, böcker, mm.

Öken-Erik
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Sticker vet jag inte men när varje svar blir "SoT" så kan jag ju sluta ställa frågorna här och gå till bibblan istället, allt finns ju i SoT. Har köpt några nummer av SoT men är i allmänhet inte intresserad av så mycket av det som skrivs att jag skulle lockas av en prenumeration.

Om du väljer att hänvisa eller inte är upp till dig.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Men Stellan, jag svarar ju dej så det finns ingen anledning att gå till bibblan. Samtidigt så skriver jag var infon finns från början.
Hade jag bara hänvisat till blaskan så hade det ju varit en annan sak.

Öken-rik
Fredrik_B

Bildbevis

Inlägg av Fredrik_B »

På denna länk finns bilder på en av PAK:arna

http://www.fort118.se/sid-bilder-gamla.html

Jag har letat efter lämpliga trähjul i 1/35 utan framgång.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Fantastiska bilder!
Tack för länken. :-)
Jag har inte sett några bilder på denna varianten (m/40) i svensk tjänst alls tidigare!
Har som sagt endast sett två stackars bilder på m/39, dvs PAK36 med "vanliga" hjul tidigare.

Öken-Erik
Fredrik_B

Inlägg av Fredrik_B »

varsågod,

Det finns en hemsida för en annan skans också men jag har tappat länken, den hade också en PAK med trähjul.
Min uppfattning är att de med trähjul tidigt verkar ha placerats i mer eller mindre fasta positioner medan de med gummihjul var motoriserade i ex fördelnings pv kompanier. Boforsarna verkar primärt ha tilldelats till fältregementerna.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Det låter helt logiskt.
En annan "pjäs" (egentligen ett tungt PV-gevär) som användes i PV-bunkrarna var Soluthurns 20mm PV-gevär, i svensk tjänst benämnd "20mm Pv kanon m /39" , allt enl "Fort o Bunkers" böcker av Leif Högberg.

Öken-Erik
Skriv svar