Inspirationen har slagit till och jag sitter nu med en fundering. För rätt många år sedan byggde jag en JAS 29 Tunnan som är precis vad det låter som, två modeller som kanske inte riktigt passar ihop som konverterats till ett nytt flygplan. Mycket spackel, 300% bygg glädje av 100 möjliga procent.
Ganska tidigt efter bygget var klart upptäckte jag till min förskräckelse att på vissa ställen i skarvarna, där jag behövt spackla ganska rejält, så började det spricka i målningen. Logiken säger mig att detta bör bero på att själva plasten och spacklet rör sig olika, alternativt att spacklet fortsatt krympa långt efter färdigställandet (alltså, sprickorna dök upp kanske ett par månader efter att modellen var klar). Skulle det vara till hjälp för att svara på min fråga nedan så kan jag ordna bilder.
Eftersom jag ju sa för någon månad sedan att jag nu skulle fokusera helt på att bygga resin har jag naturligtvis nu fått inspiration till att bygga en till plastbyggsats (kanske två) av de jag har kvar...
För att inte råka ut för samma sak igen är därför min fråga: Vilken typ av spackel skulle ni rekommendera till plastbyggsatser där det kommer att krävas mycket spackel? Det får gärna vara något som inte krymper och riskerar att orsaka skador i efterhand.
Normalt skulle jag ju kört på Magic Sculpt som, tillsammans med Epoxy, tenderar att vara min universallösning på alla modellrelaterade problem. Men jag vet ju också att Magic Sculp är rejält hårt och rätt tufft att slipa ner när det härdat. Visserligen krymper inte eländet, men det innebär också att vid en konvertering av en plastmodell så kommer jag sannolikt att slipa bort betydligt mer av plasten runt om än själva spacklet
Är mycket tacksam för tips!
/Emma