Fråga om spackel

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Fråga om spackel

Inlägg av EMP »

Tjenare!

Inspirationen har slagit till och jag sitter nu med en fundering. För rätt många år sedan byggde jag en JAS 29 Tunnan som är precis vad det låter som, två modeller som kanske inte riktigt passar ihop som konverterats till ett nytt flygplan. Mycket spackel, 300% bygg glädje av 100 möjliga procent.

Ganska tidigt efter bygget var klart upptäckte jag till min förskräckelse att på vissa ställen i skarvarna, där jag behövt spackla ganska rejält, så började det spricka i målningen. Logiken säger mig att detta bör bero på att själva plasten och spacklet rör sig olika, alternativt att spacklet fortsatt krympa långt efter färdigställandet (alltså, sprickorna dök upp kanske ett par månader efter att modellen var klar). Skulle det vara till hjälp för att svara på min fråga nedan så kan jag ordna bilder.

Eftersom jag ju sa för någon månad sedan att jag nu skulle fokusera helt på att bygga resin har jag naturligtvis nu fått inspiration till att bygga en till plastbyggsats (kanske två) av de jag har kvar...

För att inte råka ut för samma sak igen är därför min fråga: Vilken typ av spackel skulle ni rekommendera till plastbyggsatser där det kommer att krävas mycket spackel? Det får gärna vara något som inte krymper och riskerar att orsaka skador i efterhand.

Normalt skulle jag ju kört på Magic Sculpt som, tillsammans med Epoxy, tenderar att vara min universallösning på alla modellrelaterade problem. Men jag vet ju också att Magic Sculp är rejält hårt och rätt tufft att slipa ner när det härdat. Visserligen krymper inte eländet, men det innebär också att vid en konvertering av en plastmodell så kommer jag sannolikt att slipa bort betydligt mer av plasten runt om än själva spacklet 😉

Är mycket tacksam för tips!

/Emma
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: Fråga om spackel

Inlägg av Urban Gardini »

Milliput är min rekommendation!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Urban Gardini skrev: 13 feb 2025, 20:05 Milliput är min rekommendation!
Tack för tipset! Såg att Milliput har några olika sorter att välja på, är det någon av dem som du tycker fungerar bättre än de andra? :)
Urban Gardini
Kontakt:

Vit är den vanligaste att använda, jag tycker även om den svarta men det är vit som jag brukar rekommendera.

EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Urban Gardini skrev: 13 feb 2025, 20:27 Vit är den vanligaste att använda, jag tycker även om den svarta men det är vit som jag brukar rekommendera.
Stort tack :) Då ska jag testa den.
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Håller med, milliput är bäst. Jag använder också Tamiya white putty till mindre viktig spackling. Till absolut oviktig spackling kör jag med vallejo, lättanvänt för tunna glipor.
/Neil
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Miliput har många fördelar:
  • Man har generellt flera timmar på sig att jobba med det.
  • Börjar det torka kan man blöta med vatten och mjuka upp det igen.
  • Man kan förslipa genom att forma till nära slutformen med en blöt pensel - då blir det inte så mycket jobb senare.
  • Blir det blandat spackel över kan man spara det genom att hålla det fuktigt och förvara kallt.
Miliput krymper något, men mindre än andra spackel. Om man ändrar proportionerna mellan de två komponenterna kan man påverka smidigheten och torktiden en hel del - experimentera. Knåda ihop de två komponenterna ordentligt och innan du köper, kontrollera att det är färskt. Bägge komponenterna ska vara smidiga, är de hårda/smuliga köp en annan förpackning eller reklamera.
/G
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Spad16 skrev: 14 feb 2025, 11:04 Håller med, milliput är bäst. Jag använder också Tamiya white putty till mindre viktig spackling. Till absolut oviktig spackling kör jag med vallejo, lättanvänt för tunna glipor.
/Neil
Stort tack för tipsen! Då blir det milliput, slipningstest och sen ska det byggas :)
Mahatma G skrev: 14 feb 2025, 14:32 Miliput har många fördelar:
  • Man har generellt flera timmar på sig att jobba med det.
  • Börjar det torka kan man blöta med vatten och mjuka upp det igen.
  • Man kan förslipa genom att forma till nära slutformen med en blöt pensel - då blir det inte så mycket jobb senare.
  • Blir det blandat spackel över kan man spara det genom att hålla det fuktigt och förvara kallt.
Miliput krymper något, men mindre än andra spackel. Om man ändrar proportionerna mellan de två komponenterna kan man påverka smidigheten och torktiden en hel del - experimentera. Knåda ihop de två komponenterna ordentligt och innan du köper, kontrollera att det är färskt. Bägge komponenterna ska vara smidiga, är de hårda/smuliga köp en annan förpackning eller reklamera.
Det låter hur bra som helst! Tack för alla tipsen och förslagen, det ska bli spännande att prova och se vad det blir av det här byggetc :D .
Urban Gardini
Kontakt:

Lysande, vi ser fram emot att få se vad som händer.

Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Förresten, milliput kan med fördel förvaras i kylskåp.
Skriv svar