Fredrik! Jag vet hur det är men har faktiskt kommit över rengöringsångesten

!
Anders! Sprutan är en Iwata CM-B men det hänger mer på färgen. Det som funkar bäst är Gunze spädd med deras levelling thinner, och så tålamod att prova fram en "perfekt" spädning innan man sätter igång skarpt. Tejpen är Tesas maskeringstejp (finns på Bauhaus och säkert de flesta andra byggvaruhus också), finns i gul, blå och rosa, graderad från klibbigast till snällast. Kostar ingenting jämfört med Tamiya-tejpen men jag tycker den är lika bra!
Göran! Tack

! Den finska blir lite kul, Luftwaffe-känsla men ändå inte.

Många italienska 109:or köptes second hand från Luftwaffe (snacka om att vara före sin tid, det är supertrendig idag!) och italienarna målade över de tyska märkningarna med sina egna färger. Det finns en del färgbilder där man kan ana att det målats över med italiensk grå, den är varmare och brunare i tonen än de tyska, kalla, grå, som drar mer åt blått. Eduard påstår sedan att italienarna mottlat över med sin egen gröna också, jag kan köpa det på kroppen men ovansidan av vingarna nöjer jag mig med bara grå, ingen mottling. Jag har en färgbild av den här maskinen i en italiensk bok jag köpte i Vigna di Valle för 20 år sedan, jag ser inte samma saker som Eduard men den ser inte riktigt ut som min tolkning på bilden heller. Skit samma, min modell - jag bestämmer

! Jag ser nu dessutom att jag behöver måla om även fenan i italienargrå, det fanns ju ett kors som målats över där också vilket jag missade i min målningsiver. Många ord om italienaren, finnen är mer fåordig och tar det hela med ro...

Undersidan också klar! Alla märkningarna på bilderna är maskerade, inga dekaler än.
Vi ses efter Påsk!
Hälsningar
Magnus