Anders! Alla färgerna jag använder går att späda med "thinner" av något slag, alltså något som är lite tuffare än alkohol. Man kan alltså blanda Gunze, Tamiya, MrPaint och Hatakas "orange line" helt ostraffat med varandra. Gunze är lite speciell, den går att späda med båda alkohol och thinner och till och med till nöds med vatten men det blir bäst med thinner. Jag använder Gunzes "levelling thinner" sedan många år tillbaka, den funkar bra och stinker på en rimlig nivå. MrPaints egen luktade som en billackeringsfirma från 70-talet och skilsmässan var överhängande redan efter en liten försiktig provmålning...
De som avviker är Revell/Humbrol som normalt späds med lacknafta och vinylakryler (tror jag det heter) som Vallejo/Scale75/Andrea som bäst späds med vatten. Humbrol kan man späda med thinner (och antagligen blanda med MrPaint) medan Vallejo bara blir en geggig klump med thinner eller alkohol.
Jag har landat i det här "lite giftigare" färgsystemet för att jag vill ha en robust lack som tål lite hantering och som jag samtidigt kan slipa och polera vid behov. Gunze med alkohol var favoriten i många år men den blir gärna lite mjuk och ömtålig, Vallejo spädd med vatten funkar ganska bra att spruta men jag har aldrig lyckats att slipa den, den släpper alltid i flagor för mig. Å andra sidan finns det de som lyckas bra, Gabriels Hunter är skitfin och Stellan har använt Vallejo i många år. Däremot så är Vallejo det enda jag använder för detaljmålning med pensel, där funkar det hur bra som helst!
En annan stor fördel med färgerna jag valt att använda är att all rengöring kan göras med relativt harmlös T-Röd så länge färgen inte härdat och det är till rengöring man använder absolut mest lösningsmedel.
Hälsningar
Magnus