Lotus 79-konvertering FÄRDIG

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Det är så fuktigt i luften så det känns som färgen aldrig kommer att torka. Jag märkte detta redan när jag lagt på sprutspacklet. Det kändes klibbigt hela tiden.
Men limma funkar ännu och även såga.
Bild

Ibland känns det som jag sitter fast i en sågförbannelse. Visst dom flesta projekten startas ju för att det är roligt att konvertera men ibland blir det mycket mer än planerat. Efter att ha studerat bilder och valt ut det race där jag hade tillräckligt underlag för att få dekaler på rätt plats så kom en överraskning. Störtbågen måste byggas om. Den består ju av en rörbåge som stagas upp av en annan båge som går snett bakåt. Dessa två är inklädda med tunn plåt precis som byggsatserna återger. Men vid det här racet så går inte inklädnaden runt om bågen. Toppen är kal så man ser bägge rören där. Det lättaste är ju att inte låtsas om något och ingen skulle märkt något. Dessutom blir resultatet nog snyggare, men det blir ju fel. Fram med sågen och såga ett snitt för att sedan karva fram rätt form. Sedan bygga upp sidoplåten igen. Nåja man får ligga i om man ska slita ut en såg.
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Verkligen inspirerande att se, Björn. Kul att du inte tar några genvägar för att få denna modell så korrekt som bara möjligt.

Snyggt bygge!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Har kommit fram till målningsstadiet (tyvärr).

Bild

Bara problem. Mer om detta i byggloggen del 6 http://www.ipmsstockholm.se/home/rebaqu ... 791-del-6/
Viktor

Inlägg av Viktor »

Härligt att se detta jagande efter den perfekta återbildningen av originalet!!! Sågen far fram så spånen yr! Kämpa på!
Ser bra ut. Hoppas att du får ordning på målningen.
/ Viktor
Limma lugnt!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Vilket slitgöra, hoppas målningen fixar sig/Lennart
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag lade på ett lager färg och såg en fördjupning som behövde spacklas upp men i övrigt såg det ok ut. Har nu lagt på ett par lager spackel och slipat ner för att sedan måla. Fick en rinning längst ner på ena sidan men eftersom färgen inte täckte ordentligt på ett annat ställe så gör det inte så mycket. Det är inga detaljer ivägen där jag måste slipa ner rinningen och jag är ju ändå tvungen att lägga på ett lager färg till. Än lever hoppet.
Fast man kan ju undra varför man lägger ner tid på att borra upp hål för bensinslangar och tändkablar när dom ändå inte kommer synas när det är ihoplimmat.
OK, jag har ju planer på att bygga en bil utan all karosseri monterad så jag vill kolla hur det blir med det material jag har hemma redan. Dessutom vill jag veta hur långt in slangarna baktill vid växellådan syns när karossen är på plats eftersom jag ska bygga ett par bilar till. men trots detta kanns det ändå som man jobbar i onödan.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Kan du inte "såga" upp ett par hål så man ser slangarna hela vägen ? Lennart
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Ett år senare orkar jag ta tag i detta igen.

Bild

Jag hade tänkt börja med ett par Tamiya Formel 1 bilar rätt ur lådan men beslutade mig för att bygga påbörjat först.
Mer på: http://www.ipmsstockholm.se/home/rebaqu ... 791-del-7/
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Friskt sågat,
Hälften kapat
eller hur det nu var ;-)

Du har inte funderat på att helt gå över till scratchbygge?
Då slipper du såga så mycket för att få fram plastmaterial
till de delar du ändå bygger nästan från scratch ...

häpp / Robin
Robert A

Inlägg av Robert A »

Sitter själv och pillar på Ebbros 72C men bygget har som mkt annat dragit ut på tiden :)
Skriv svar