Inte bara du. Imponerande mängd reglage där.
/M
Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Hytten klar och återstående jobb är små detaljer på utsidan av loket. Sedan återstår att spraya med en matt UV filtrerad lack och sedan ansluta en vagn.
- Bilagor
-
- ÖBB V36D 1.jpg (69.93 KiB) Visad 2806 gånger
-
- ÖBB V36D 2.jpg (86.64 KiB) Visad 2806 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Loket är nästan klart, nästa fas blir om någon månad då färg och lim har sluthärdat för applicering av matt UV lack. Bygger man ett WR360 lok är det ett lätt bygge men man ska vara uppmärksam på att hjul och koppelstänger hamnar rätt. Passformen är bra och det finns en del tillägg man kan göra. Dekaler saknas men kan köpas av 3:e part. Vill man däremot bygga senare varianter eller tex de svenska Esslingenloken får man vara beredd på rejäla utmaningar. Den stora skalan gör att det dock finns många möjligheter. Nästa fas i den här byggtråden är en tillhörande tågvagn.
- Bilagor
-
- ÖBB V36D (1).jpg (77.03 KiB) Visad 2796 gånger
-
- ÖBB V36D (2).jpg (86.48 KiB) Visad 2796 gånger
-
- ÖBB V36D (3).jpg (77.54 KiB) Visad 2796 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Börjat med att sätta ihop ramen vilken ska byggas på en scratchbyggd vagn. Säja vad man vill om Trumpeter, deras byggsatser har god passform och ordentlig plast som går att bearbeta. MiniArts tågvagnar är däremot inget att rekommendera; sladdrig och mjuk plast. Blir tvungen att förstärka med mässingsstänger om inte ramen ska böjas även under minimal vikt. Möjligt att ramdelarna också måste ersättas med exvis balkar från Plasticard eller i mässing vilket gör byggsatsen helt värdelös för ett omändringsbygge. Mjuk plast i en byggsats är ett varningstecken, för stor mängd mjukgörare bryter ner plasten kemiskt och en sådan modell blir skör och varar inte länge. Inte en chans att de här mjukplastdelarna (gafflar, fjäderpaketuppsättning mm) klarar sig undan deformering under belastning från vagnsdelarna, dyr byggsats med undermålig “kvalite”…….. I och för sig kan också “hård” plast vara ett problem som hos exvis resin. Detta tenderar att med tid förändra form och tom krympa.
Ångrar mej och använder MiniArtbyggsatsens delar bara som en mall, när ramen är klar slänger jag plasten. Vissa delar är så tunna att de bör byggas i mässing, det övriga är i Plasticard och Evergreen. Hjulen i byggsatsen är dock troligen användbara.
Ångrar mej och använder MiniArtbyggsatsens delar bara som en mall, när ramen är klar slänger jag plasten. Vissa delar är så tunna att de bör byggas i mässing, det övriga är i Plasticard och Evergreen. Hjulen i byggsatsen är dock troligen användbara.
- Bilagor
-
- 20230630_155451.jpg (68.76 KiB) Visad 2768 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Ramen byggs av Plasticard balkar och stag. Hjulen räddats från byggsatsen. Vagnar på alpbanorna har bromsar vilket inte byggsatsens vagn har. Golvet består av MJ:s träflak. Tur att man har ett lager av fotoetsad mässing. Återstår att lägga in ledningar och en tryckbehållare.
- Bilagor
-
- RAMW4.jpg (73.98 KiB) Visad 2703 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Underredet klart och börjat att bygga upp vagnskorgen. Det blir en postvagn av en typ som vid återuppbyggnaden och repareringen av alpbanorna ofta hade flera uppgifter. Ibland förvarades verktyg för mindre banarbeten som sten på spåret, bortspolat grus, snö och is etc i vagnen så att man kunde klara sig själva på de isolerade partierna, det fanns varken radio eller telegraf ombord så hjälp kunde dröja i dagar varför man också hade en koleldad kamin för att kunna värma sig eller koka enklare mat. Att sitta fast i en fuktig och isig Föhn-vind på hög höjd var ingen trevlig upplevelse. Dessa postvagnar var inte “standardiserade” utan hade en del märkliga vagnskorgar, ofta omändrade från andra typer av järnvägsvagnar. Den här vagnskorgen är en mix av kitbached delar från militärfordon eller plasticard skivor.
- Bilagor
-
- ch (1).jpg (92.69 KiB) Visad 2627 gånger
-
- ch (2).jpg (89.65 KiB) Visad 2627 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Vagnkorgen mer eller mindre klar och det återstår skyltning.
- Bilagor
-
- VÖBB1 (2).jpg (63.31 KiB) Visad 2527 gånger
-
- VÖBB2.jpg (69.32 KiB) Visad 2527 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Postvagnen med inredning.
- Bilagor
-
- VÖBB2 (5).jpg (53.69 KiB) Visad 2500 gånger
-
- VÖÖB1 (4).jpg (49.39 KiB) Visad 2500 gånger
-
- V36 ÖBB Diesel 1950-1960 (1).jpg (87.48 KiB) Visad 2500 gånger
Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Tågsetet klart. Möjligen lägger jag till en bromsbagn senare......
- Bilagor
-
- V36 ÖBB Diesel 1950-1960 (3).jpg (63.48 KiB) Visad 2499 gånger
-
- V36 ÖBB Diesel 1950-1960 (4).jpg (68.84 KiB) Visad 2499 gånger
-
- V36 ÖBB Diesel 1950-1960 (5).jpg (74.43 KiB) Visad 2499 gånger