Diarama över en del av slaget vid El-Alamein *Uppdate 1.1*

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Glennaia

Re: Diarama över en del av slaget vid El-Alamein *Uppdatera

Inlägg av Glennaia »

Här kommer lite mer bilder på mina framsteg, är nästan klar med landskapet. Anti tank gunen och dess crew är klar.
har precis påbörjat bygget med den brittiska tanken, men jag bytte ut den till en Marudar mk III efter lite läsande i mina historieböcker över slaget.

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Linjerna från gjutningen brukar jag skrapa bort med en vass modellkniv som hålls ungefär nittio grader mot underlaget, med tummen som mothåll (ungefär som när man skalar potatis ;-) ). Då kan man med bra kontroll skrapa bort precis så mycket som upphöjningen är. Om plasten är mjuk kan det vara lite knepigt med denna metod, då får man antagligen försiktigt skära istället.

// Viktor
Limma lugnt!
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Tack för tipset Viktor!
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

You can also use some sheets of plastic, balsa wood, veneer, etc to build up the sides ... gives a much more professional finish to your base.
See this thread for an example; http://www.hobbybokhandeln.net/?p=3281

:geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Nerver tought of that before Frank, i Will use that for My next objekt :)
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Har funderat länge hur man ska få fast gubbarna så de står upp, någon som har några idéer på hur jag ska lösa det?
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Gubbarna till kanon är vanliga wehrmacht. Så du har helt rätt ztriker. Måste erkänna att det är en miss från min sida. Vet du om det finns någon utgåva med tyska krigare som sköter en Anti tank Gun som är Africa corps?

Men resten av gubbarna jag har köpt är Africa corps.
Senast redigerad av Glennaia den 30 jul 2012, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Tack för idéen Kent-Eric
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Tänkte att jag har några gubbar över från mitt Africa korps set, kanske kan försöka konvertera dem till Gun crew. Är en väldig skillnad på Gun crew snubbarna och dragon seten jag köpt till detta diorama. så dem åker väck nu. Alltid bra med andra folks idéer när man är insnöad på det man håller på med :)
Glennaia

Re: Diarama över en del av slaget vid El-Alamein *Uppdate 1

Inlägg av Glennaia »

Nu börjar jag komma nån vart med projekt, efter påpeka med sin fulla rätt så har jag bytt ut Pak crew till nya gubbar som hör hemma i sammanhanget. Även så har jag bytt bort min M4a1 Sherman mot en Marauder Mk III som jag fann i Ztrikers utbud tack för det :)

Här kommer lite bilder på hur det ser ut idags läget.

Översiktsbild:
Bild

Pak 7,5 med den nya crew och ett machine gun team som bytter ställningar under striden.
Bild
Bild

Bild på kulsprutenästet som beskjuter de brittsika trupperna som kommer finnas på högersidan och bak tanksen senare.
Bild

Lite bilder på Tanken som gör sig redo att beskjuta Pak ställningen.
Bild
Bild
Skriv svar