Figurer vs. sagans värld

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Figurer vs. sagans värld

Inlägg av hurtone »

Vi i mitt figurmålargäng sitter och funderar på hur vi ska göra med kategorier. Det finns väl i stort två teorier hur man ska tillämpa dessa, och vi skulle gärna få lite klarhet ifrån arrangören.

Alternativ 1 - bedömning i klass med större målningstävlingar (Scale Model Challenge eller Monte San Savino etc.)

Klass F: Figurer -> historiska figurer
Klass V: ...sagans värld -> fantasy, scifi, steampunk, djur och annat


Alternativ 2 - det vi gör är allt "figurer"

Klass F: Figurer -> alla sorters samlarfigurer som man målar (plast, resin, metall, warhammer, historiska byster, vikingar, stora drakar, karoliner, skala från 15mm till 1/6)
Klass V: ...sagans värld -> byggsatser i plast oftast i storlek 1/12 till 1/4


Svar uppskattas
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Janne Nilsson »

Själv tycker jag det känns rättvisare och framför allt enklare för eventuella domare att objekten är närmare varandra i skala än i förebild.
Men många internationella utställningar skiljer ju på historiska och fantasy?

Material tycker jag nuförtiden är tämligen ointressant. Man brukar dock urskilja friskulpterat och konverterat.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av hurtone »

Instämmer helt och hållet. Så vi slänger in allt i "figurer" för rättvisans skull? Jag har en byst av en känd filmkaraktär, ska jag ha den i "figurer" eller "...från filmen och sagans värld"?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag har för mig att det är alternativ 1 som de flesta brukar gå efter, men kan inte minnas att det finns någon uttalad regel som säger vare sig det ena eller andra.

Så till vida filmkaraktären är en människa bör den nog petas in bland "Figurer".
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tycker du kan välja. Eftersom ingen bedömer historisk korrekthet men än på en basal nivå. Å andra sidan är en film dåtid och på sätt och vis även historisk? ;)

Min uppdelning efter skalor skulle vara.
X < 28mm. Men jag tror inte ens jag har sett någon ställa ut figurer som enskilda objekt i dessa mindre skalor?
28mm - 54mm.
75mm - 90mm.
120mm - 200mm(1/9).
X > 1/9.

Jag tror som sagt att det blir lättare för domarna att göra en rättvis bedömning om objekten ligger runt samma skala. Sen tycker jag själv att domare borde känna till och respektera olika stilar som kan vara typiska för de olika genrerna.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Janne Nilsson »

Behöver klargöra.

Jag missade att det gällde för 08 Open. Jag diskuterade det i allmänna drag som inte är kopplat till klassindelningen på 08 Open.
Sorry för att jag rörde till det.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jonas
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 jan 2012, 17:21

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Jonas »

Jag har dröjt ett litet tag med att svara, håller med att det kanske inte är kristallklart och att vi kanske ska titta närmare på det till nästa år.
Jag tolkar det så att..

Figurer, historiska är det människor som som är förebilden, även skådespelare som i sin roll gestaltar människor.

Varelser, är det varelser så som alver, drakar, vampyrer, tomtar, etc

Ta det som riktlinje, så dömer lika mot lika så att säga. När det gäller storleks uppdelning är den beroende på hur många figurer och varelsers som anmäls till tävlingen, vi får hoppas på många.

Vi dömer bara resultat i dessa klasser så vilket material eller om det är en byggsats (eller inte) spelar inte någon roll.

Jonas Nyström
/ Jonas Nyström
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Joakim Hultman »

Janne Nilsson skrev: X < 28mm. Men jag tror inte ens jag har sett någon ställa ut figurer som enskilda objekt i dessa mindre skalor?
Jodå! Jag ställde ut en ryttare i 1/72 för ett par år sedan. :)
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Björn B »

Hmmm........ Jag har ju ett par figurer i skala 1/400.....
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Figurer vs. sagans värld

Inlägg av Janne Nilsson »

Normalt är väl ändå att skryta vems om har störst, eller? ;P

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar