1920-tal: Pulitzer Trophy Race

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

1920-tal: Pulitzer Trophy Race

Inlägg av kai »

Dags att återuppta vår lilla 1920-talshistoriehistoria efter sommaruppehållet.

Som många andra tidningsmagnater var även amerikanen Ralph Pulitzer fascinerad av det nya fortskaffningsmedlet flygplan och 1920 sponsrade han två flygtävlingar: The Pulitzer Trophy Race och the Pulitzer Speed Trophy. Den senare har jag inte lyckats hitta mer information om, men Pulitzer Trophy kom att i stor utsträckning att bli en tävling för militära flygare och både armén och flottan lät bygga speciella racerplan för sina deltagare. Man kan se en snabb utveckling i topphastigheterna, där nya idéer om strömlinjeformning och motordesign möjliggjorde allt högre rekordsiffror.

1920
Den första Pulitzer Trophy gick ut på att flyga så snabbt som möjligt fyra varv runt en 47 km lång bana utgående från Mitchell Field utanför New York. 38 flygare deltog, varav de flesta i Airco D.H. 4. Vinnare blev kapten Corliss Moseley, i en Verville-Packard VCP-R med 252 km/h.

1921 flög man istället i Omaha, Nebraska, fem varv runt en 49 km lång bana. De tre snabbaste var Bert Acosta, i Curtiss CR-1 (284 km/h), Clarence Coombs i Curtiss Cox (274 km/h), och John Macready i Thomas-Morse MB-6 (259 km/h).

1922 flyttade man till Selfridge Field i Michigan med 15 tävlande. Tävlingen gick fem varv runt en 50 km lång bana. Curtiss-plan dominerade fältet totalt med de fyra snabbaste Russell Maughan i Curtiss R-6 (331 km/h), Lester Maitland i Curtiss R-6 (320 km/h), Harold Brow i Curtiss CR-2 (312 km/h), Al Williams i Curtiss CR-2 (302 km/h).

1923 flög man fyra varv på en 50 km lång bana utgående från Lambert Field, Missouri, dock bara med sju deltagare detta år. Vann gjorde Al Williams i Curtiss R2C-1 (392 km/h) med tvåan Harold Brow i Curtiss R2C-1 (389 km/h). Trean och fyran Sandy Sanderson resp Steven Calloway flög bägge Wright F2W-1 (370 km/h).

1924 utgick man från Wright Field, Ohio. Startfältet var nu nere i fyra deltagare och vinnare blev Harry Mills i Verville-Sperry R-3 (348 km/h) följd av Wendell Brookley i Curtiss R-6 (345 km/h).

1925 återvände man till Mitchell Field. Vid det här laget var Pulitzer Trophy del av ett större evenemang, och det var också sista gången som tävlingen gick under detta namn. De två snabbaste i mål var Cyrus Bettis med 401 km/h och Al Williams med 389 km/h, i varsin Curtiss R3C-1.

De National Air Races som efterträdde Pulitzer Trophy flögs fram till 1964 och omfattade ett stort antal olika tävlingar i olika kategorier. Vi kan få anledning att återkomma till dessa.

Vad gäller våra möjligheter att bygga Pulitzer Trophy-deltagare i modell så är det som vanligt att icke-stridsflygplan är svåra att hitta, men några av vinnarna finns i alla fall.

Den amerikanska versionen av D.H. 4 finns i 1:48 från Blue Max och Roden.

Bild

Curtiss R2C-1 finns från LF Models i 1:72

Bild

Verville-Sperry R-3 finns från LF Models i 1:48

Bild

Curtiss R3C-1 finns från Czech Master Resin i 1:72 och Noix Models i 1:48

Bild