1920-tal: Aerial Derby

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

1920-tal: Aerial Derby

Inlägg av kai »

Nu är det dags att titta på några av de flygtävlingar som inte flögs i Frankrike. Aerial Derby var en årlig hastighetstävling runt London sponsrad av Daily Mail. Den första tävlingen hölls 1912 och efter uppehållet för första världskriget fortsatte man 1919.

1920 tog Royal Aero Club över ansvaret för tävlingen. I startfältet ingick 16 plan och piloter, varav somliga fortfarande välkända, andra mer obskyra. I fältet ingick två Avro Baby, en Avro Schneider (ombyggd med hjulställ), en Sopwith Rainbow (också ett ombyggt Schneider Trophy-plan), tre Sopwith Snipe, en de Havilland D.H. 14, en Martinsyde F.4 Buzzard, en Martinsyde F.6 Buzzard, en Martinsyde Semiquaver, en civil Nieuport Nighthawk, en Nieuport Goshawk, en Blériot-SPAD S.29 och en Bristol Bullet. Man kan notera att planen hade ganska olika förutsättningar, men i god brittisk tradition hade man en handikapptävling förutom den rena hastighetstävlingen så att man skulle kunna tävla mer jämställt, pilot mot pilot.

Harry Hawker, den berömde konstruktören och piloten, hade nekats starta året innan eftersom hans Sopwith Snapper då fortfarande var en militär hemlighet, och detta år diskvalificerades han på mållinjen i sin Sopwith Rainbow. Istället vann en F.T. Courtney i Semiquaver med 249 km/h; handikappklassen vanns av en Hammersley i den ena Avro Baby med 179 km/h.

1921 deltog 20 plan, fortfarande två Avro Baby, Avro Schneider, Nieuport Nighthawk, Goshawk och Gloster Mars (ytterligare en variant av Nieuport Nighthawk), en Nieuport-Delage NiD.29V, Alula Monoplane (en utveckling av Martinsyde Semiquaver) och Bristol Bullet, men dessutom B.E.2e (som dock drog sig ur, eftersom piloten var missnöjd med sitt handikapp – frågan är om något handikapp hade kunnat rädda den typen), en Sopwith Pup, en Sopwith Camel, två S.E.5a, en BAT Bantam, en Bristol Tourer, och en De Monge V.
Båda klasserna vanns av J.H. James i Gloster Mars med en hastighet av 263 km/h. Harry Hawker omkom under övningsflygning innan tävlingen, eventuellt pga hastig sjukdom.

1922 hade deltagarantalet halverats. Bert Hinkler och hans Avro Baby hängde fortfarande med, likaså Bristol Bullet, två Gloster Mars, en Martinsyde F.4 och en F.6, en S.E.5a, och sedan en Bristol Racer, Bristol M.1D, samt en de Havilland D.H. 37. Vann gjorde Tait-Cox i Gloster Mars III med 286 km/h, resp L.L. Carter i Bristol M.1 i handikappklassen med 174 km/h.

1923 såg en liten ökning av deltagarantalet till 13. Bert Hinkler i Avro Baby var fortfarande med, liksom en S.E.5a, Martinsyde F.6, Gloster Mars, Sopwith Rainbow, D.H. 37, men också inte mindre än tre de Havilland D.H. 9A, en Avro 504K och en Avro 552 (504K med Wolseley Viper-motor), en Sopwith Gnu och en Boulton-Paul P.9. Vinnare blev L.L. Carter i Gloster Mars med 310 km/h, resp H.A. Hammersely i Avro 552 i handikappklassen med 176 km/h.

1924 ställde man in tävlingen pga alltför få deltagare, och sen fick man aldrig igång den igen.

I modellhänseende får vi tyvärr konstatera att det är en klar underrepresentation av de civila typerna, utan de deltagande flygplan vi kan hitta är alla militära modeller:

Sopwith Snipe finns från Eastern Express i 1:72, Blue Max och Copper State Models i 1:48, samt Wingnut Wings i 1:32.

Bild

Bristol M.1C finns från Czech Master Resign i 1:72, Blue Max i 1:48 och Special Hobby i 1:32. Dock har en M.1D en annan motor, så kräver omarbetning.

Bild

Martinsyde F.4 finns från AZ Models, Omega Models och Pegasus i 1:72, samt Karaya i 1:48.

Bild

Pegasus har gett ut B.E.2e i 1:72.

HR Model har gett ut ett antal varianter av Sopwith Pup i 1:72, Airfix har en i 1:72, Valom i 1:144, och Wingnut Wings i 1:32.

Bild

Sopwith Camel finns det hur många som helst av i alla möjliga skalor: Academy, Airfix, Encore, ESCI, Keilcraft, Revell, Roden i 1:72, Aurora, Blue Max, Eduard, Monogram, Smĕr i 1:48, Revell i 1:28, MustHave! i 1:24, Academy, Italeri i 1:32, Hasegawa och Krick i 1:16.

Bild

S.E.5a finns nästan lika många: Valom i 1:144, Encore, Revell, Roden i 1:72, Lindberg, Monogram, Roden, Smĕr i 1:48, Encore, Roden, Wingnut Wings i 1:32.

Bild

Avro 504K finns i förvånansvärt få byggsatser, med tanke på hur vanlig den var: Airfix, A Model i 1:72, Artiplast i 1:50, Blue Max, Smĕr i 1:48.

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1920-tal: Aerial Derby

Inlägg av Stellan »

Ja vafasn håller Wingnut på med, när kommer de med AVRO 504...
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar