1920-tal: Coupe Michelin

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

1920-tal: Coupe Michelin

Inlägg av kai »

När vi nu ändå är inne på priser och utmärkelser, låt oss också ta Coupe Michelin. Den välkända franska däcktillverkaren utlyste ett längdflygningspris redan 1908, vilket då vanns av ingen mindre än Wilbur Wright med en sträcka på nästan 125 km. Efter ett uppehåll under första världskriget återupptogs Coupe Michelin 1920, men nu gällde det att snabbast flyga 3000 km på en sluten bana, med obligatoriska mellanlandningar på fjorton flygplatser, vilket fick tävlingen att ibland kallas ”Flygets Tour de France”.

I december 1920 hade det bästa resultatet 37 timmar, 23 minuter satts av Caudrons chefspilot Alphonse Poiré med en Caudron C.60. I Italien flög då kapten Martinetti en motsvarande bana på 35 timmar, 45 minuter med en Ansaldo S.V.A. 10, men kunde på grund av dåligt väder inte landa på startflygplatsen. Aéro-Club de France krävde då att Martinettis resultat inte skulle räknas. Efter ett antal turer bestämdes det att ingen hade vunnit, men AéCF gav då Poiré ett alldeles eget pris. (Poiré med besättning omkom i Caudron C.74 något år senare under en annan tävling.)

Förmodligen alldeles oberoende av detta ändrade man sedan tävlingsperioden från kalenderår till juli till juli.

1922–23-tävlingen vanns av en kapten Girier i en Breguet 14 på 20 timmar, 42 minuter, som synes en avsevärd uppsnabbning. En förmodan är att han avstod från den sovpaus som tidigare flygare utnyttjat.

1923–24-tävlingen vanns av löjtnant Ludovic Arrachart i en Breguet 19 med tiden 19 timmar, 22 minuter.

1924–25 vann Georges Pelletier-Doisy (som sedan också kom att motta Harmon Trophy) i en Blériot-SPAD S.61 med tiden 15 timmar, 8 minuter.

Läsaren kanske noterar att de deltagande flygarna i stor utsträckning var militärer, och påföljande år krävde franska flygvapnet att alla deltagare skulle flyga Bleriot 19, som under denna period var deras standardbombplan. Man kan förmoda att detta kraftigt begränsade möjligheterna för icke-franska flygare att delta på lika villkor, men utifrån behandlingen av italienaren Martinetti sågs detta antagligen enbart som en fördel.
Resultatet blev att kapten Coslin fick den bästa tiden med 18 timmar, men eftersom detta inte förbättrade föregående års rekord delades inget pris ut.

1926–27 justerades reglerna återigen till en militär klass med Breguet 19 och en med valfritt plan. Icke desto mindre var det en kapten Challes som vann den allmänna klassen i en Blériot-SPAD S.61 på tiden 12 timmar, 14 minuter. I den militära klassen vann kapten Delaître på 14 timmar, 52 minuter.

1927–28 ändrades reglerna igen, endast Breguet 19 fick delta, men man skulle också nå en höjd på minst 4000 m under flygningen. Kapten Delaître vann igen.

1928–29 ändrades reglerna till att vem som helst fick delta, med ett flygplan på högst 230 hk motorstyrka, men man måste flyga banan i Frankrike. Vinnare blev Michel Détroyat i en Morane-Saulnier MS.230.

1929–30 vann Détroyat igen, denna gång i en Morane-Saulnier MS.130 och en snitthastighet av 190 km/h.

Som synes blev det inte en särskilt stor variation på deltagande flygplan i tävlingen, men vi kan ju se vad som finns i byggsatsväg.

Caudron C.60 och Ansaldo S.V.A. 10 synes ingendera finnas i byggsats. Breguet 14 och 19 däremot finns, som vi tidigare konstaterat, från flera tillverkare.

Blériot-SPAD S.61 har getts ut av Hit Kit i 1:72.

Bild

Morane-Saulnier MS.130 finns inte i byggsats, men MS.230 har getts ut av Heller/Směr i 1:72 och borde gå att bakåtkonvertera till en MS.130.

Bild
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: 1920-tal: Coupe Michelin

Inlägg av olindau »

Caudron C.60 från Dujin
Bild
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar