1920-tal: Harmon Trophy

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

1920-tal: Harmon Trophy

Inlägg av kai »

Schneider Trophy var bara ett av ett antal priser som delades ut för olika framsteg på flygområdet. Ett annat var Harmon Trophy, instiftat av Clifford B Harmon, byggmästare och flygare. Priset instiftades 1926 och delades ut årligen, dock alltmer sporadiskt efter Harmons död 1945. Priset hade från början fyra kategorier: mest framstående manlige flygare, mest framstående kvinnliga flygare, mest framstående ballongflygare oavsett kön, samt ett nationellt pris till en framstående flygare i varje medlemsnation i Ligue Internationale des Aviateurs, den organisation som Harmon grundade för att bl a dela ut priset.
Idag är det i praktiken bara ballongflygarpriset som fortfarande delas ut, och det är tydligen sällan som någon ballongflygare fortfarande utmärker sig, eftersom det kan gå flera år mellan gångerna.

Men, på 1920-talet fanns ett antal värdiga mottagare av priset:

1926
Mest framstående manlige flygare: Georges Pelletier-Doisy, för att 1924 ha flugit från Paris till Tokyo. Flygningen genomfördes i en Breguet 19 A2 fram till Shanghai där man kraschade, varefter färden fortsatte i en Breguet 14.
Ingen kvinnlig flygare fick pris.
Mest framstående ballongflygare: Umberto Nobile för Nordpolsflygningen med Norge
Nationella priser: Shirley J Short, USA, för över 2000 timmars postflygning utan olyckor.
Hiroshi Abe, Japan, för att ha flugit från Tokyo till Paris, via Moskva och Berlin, i en Breguet 19. Hans plan höll dock hela vägen.
Mario de Bernardi, Italien, för att ha vunnnit årets Schneider Trophy i Macchi M.39. (Man kan alltså få pris för att ha vunnit ett pris.)

1927
Mest framstående manlige flygare: Charles Lindbergh för sin soloflygning över Atlanten i Ryan NYP “Spirit of St. Louis”.
Mest framstående kvinnliga flygare: Mary Bailey för höjdrekordet 5268 m i en de Havilland DH.60 Cirrus II Moth.
Mest framstående ballongflygare: Charles Rosendahl för att ha räddat sig och delar av besättningen när Shenandoah bröts sönder i luften.
Inga nationella priser delades ut.


1928
Mest framstående manlige flygare: Arturo Ferrarin för längdflygningsrekordet 7666 km på 58 timmar och 37 minuter i en Savoia Marchetti S. 64.
Mest framstående kvinnliga flygare: Mary Bailey igen, för att ha flugit solo från London till Kapstaden i en de Havilland DH 60 Cirrus Moth.
Mest framstående ballongflygare: Hugo Eckener, för att ha korsat Atlanten med Graf Zeppelin.
Nationella priser: Carl Eielson, USA, för att ha flugit över polisen från Alaska till Spetsbergen i en Lockheed Vega.
Charles Kingsford Smith, Australien, för den första flygningen från USA till Australien i Fokker F.VIIb/3m “Southern Cross”.

1929
Mest framstående manlige flygare: Dieudonné Costes för längdflygningsrekordet 8027 km på 52 timmar och 40 minuter i en Breguet 19.
Mest framstående kvinnliga flygare: Winifred Spooner för goda placeringar i King's Cup Air Race i en de Havilland DH.60 Moth.
Mest framstående ballongflygare: Hugo Eckener igen, för världsomflygningen med Graf Zeppelin.
Nationella priser: James Doolittle, USA, för att ha utvecklat instrumentflygningen och som första person startat, flugit och landat utan att kunna se ut från cockpit i en Consolidated NY-2.
Hugh Grosvenor, Australien, för sin soloflygning Australien runt i en de Havilland DH 60X Moth.

Man kan notera att DH 60 Moth och Breguet 19 varit populära rekordmaskiner under perioden.

Det finns ett antal byggsatser av Breguet 14 och 19, från AZ Models, Azur, Merlin, Omega Models och Pegasus i 1:72; Aurora i 1:48 samt Šrám i 1:144.

Bild

Bild

de Havilland Moth finns också i flera varianter:

DH60 Moth från Omega Models i 1:72

Bild

DH60C Cirrus Moth från A Model i 1:48 och 1:72

Bild

DH60X Cirrus Moth finns från A Model och Choroszy Modelbud i 1:72

Bild

En Cirrus II Moth kräver kortning av spännvidd och minskning av avståndet mellan vingarna relativt den ursprungliga Cirrus Moth.

“Spirit of St. Louis” och “Southern Cross” är så berömda individer att de finns i ett flertal utgåvor:

“Spirit of St. Louis” finns från Aerotech i 1:32; Glencoe Models, Revell och Lindberg i 1:48; Aero Base, Frog/Novo och RS Models, Testors i :172; Glencoe Models i 1:110; Aero Base i 1:160.

Bild

“Southern Cross” finns från Frog/Novo, Valom och Zvezda i 1:72.

Bild


Macchi M.39 gick vi igenom tidigare.

Lockheed Vega finns från MPM, Rareplane och Special Hobby, dock inte den tidiga version som flögs av Eielson och Wilkins.

Bild

Varken Consolidated NY-2 eller Savoia Marchetti S.64 verkar finnas i byggsats. Luftskeppen är det också klent med, men Graf Zeppelin finns i alla fall från Hawk/Lindberg i 1:245, vilket betyder en modellängd på knappt metern.

Bild

Graf Zeppelin finns också från Aero Base i 1:1000, varvid den blir något mindre.