MIG Poll

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0

Mig Poll, vad vill vi se för teknik under MIG:s målningssemniarium?? Du kan rösta på 3 alternativ

Omröstningen slutade 16 mar 2014, 22:14

Basic weathering techniques (focus on chipping, grease & scratches)
29
28%
Afrika Desert weathering
6
6%
Winter camo weathering
13
13%
Summer dust weathering
11
11%
Autumn Mud weathering
17
17%
Base Color modulation (Grey & Green)
15
15%
Knocked out weathering (Fire & Rust)
12
12%
 
Antal röster: 103

olindau
Site Admin
Inlägg: 781
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

MIG Poll

Inlägg av olindau »

Miguel skriver:
"The MOST important, please...ask to your visitors, or make a POLL to ask them about what they want the paint seminary (Winter camo, DAK, rust, mud, dust, effects, etc...)

To do everything in 3 hours is almost imposible....so...to choose a specific subject could be perfect , and the people will enjoy it. When I apint a whole model I need 1 or 2 days for paint demostrations. I have made that, but only in countries where the people go only for that, not for a model show."

Så frågan blir, vad vill vi se för teknik under MIG målningssemniarium. ??

Du kan rösta på 3 alternativ, men inte ändra dig och du måste vara inloggad för att kunna rösta.
olindau
Site Admin
Inlägg: 781
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: MIG Poll

Inlägg av olindau »

Den här undersökningen (poll ) har tillkommit på begäran av Mig Jimenez för att han ska kunna förbereda sina Masterclass föredrag på 08-Open i april.
IPMS Stockholm gör därmed en stor finansiell investering genom att för första gången ta hit en världsberömd föredragshållare.

Konstruktiva förslag och idéer i ämnet kan med fördel lämnas i denna tråd.

Det som inte är relaterat till ämnet kommer att tas bort.

/Olle Lindau
forumadmin och moderator
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: MIG Poll

Inlägg av Janne Nilsson »

Efter att ha skämtat lite om Mig att tar med sig sina modeller med en bekant under gårdagen, med anspelning snarare på de lättklädda damer som brukar figurera i hans tidningar så kom jag fram till att kanske det vore kul att han tar med några av sina plastmodeller?

Jag kan tänka mig att det skulle vara mycket intressant för de som inte har gjort det, att se dem i verkligheten.

Det är ganska stor skillnad jämfört med att se modeller på fantastiska uppförstorande foton i tidningar och på nätet.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: MIG Poll

Inlägg av Lars Befring »

Kommer Mig att vara på plats hela helgen?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Håkan
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 jan 2012, 18:53

Re: MIG Poll

Inlägg av Håkan »

Javisst, hela Open helgen är Mig där! :D

Han kör nämligen Master classes både på lördagen och söndagen!

Personligen så skulle jag "poll-mässigt" vilja slå ett slag för"Knocked-out weathering", dvs ett återskapande av när ett fordon blivit utslaget och eller brunnit.

Vid en första anblick så kan modellen bara se ut som en liten rostig hög med plåt, men tittar man närmare så kan det vara otroligt konstfärdigt gjort, med olika rostschatteringar, missfärgad tidigare färg dom rest sig, spruckit och bubblat, sot, aska och av värme skadade och missformade plåtar etc.
Nästan alltid blir jag djupt imponerad av de byggare som lyckas behärska denna konst.
Jag anser definitivt att Miguel är en av dem.
VolshebNik
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 aug 2012, 12:50
Namn: Nikolaj
Ort: Riga, Latvia

Re: MIG Poll

Inlägg av VolshebNik »

It is a great news you got Mig Jimenez to the show!
That gonna be inspiring for very participant.

And it's up to us to make the best out of his visit!
If you plan Mig to make master class both days for 2-3h then can plan at least 2 different subjects AND something like afterparty on Saturday, so everyone can try to get specific answers from Mig.

We should be realistic in planning what can be inclused into demonstration. I would try to choose subjects which will take least time and has medium to high interest. This could be chipping and scratches, rust and dust, mud, etc.
It make sense to touch subjects from different "areas", e.g. it does not make sense to do both - summer and authumn dust effects.

I do not have "vote" button, but probably I would choose "Basic weathering techniques", "Autumn Mud weathering" and "Knocked out weathering".

It would be also nice to make environment where modelers can try it out right away. If that is possible. That means need to announce the subjects, which products Miguel will use (so modelers can buy ot take those to the class), setup desks for paining (protect with newspaper), check ventilation if required.. And of cause, modelers need to take their models (e.g. crashed projects), to try out all the techniques.

Also it would be cool to agree with Miguel about time when he can answer specific questions - this could be 30 min after each master class or arranging a room at Saturday evening-night.


These are my quick ideas about this wonderfool event and how to make it more interesting.
Hope you can still use it (sorry for being late with suggestions).

Best Regards,
Nik
Skriv svar