Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Emil Lindberg »

Får man komma med ett tips på en whif-Tunnan? (jag tänker dock inte bygga den, så ta inte med mig i listan)

Tänk er följande scenario: Rb 04 var under framtagning. Men utvecklingen av A 32A stötte på så pass allvarliga problem att flygplanstypen skulle bli kraftigt försenad (måhända p.g.a politisk obeslutsamhet) och därmed skulle hela projektet bli kraftigt fördyrat. P.g.a detta rymdes då inte både Rb 04 och A 32A i budgeten. Men behovet av Rb 04 var skriande. Därför beslöt man, att som en gapfiller, modifiera Tunnan så att denna skulle kunna bära Rb 04 - minst två per flygplan. Dock var ju Rb 04 förhållandevis stor jämfört med Tunnan. Detta innebar att vingarna måste förstärkas och förstoras (högre bärförmåga, samt se nedan), det måste till en kraftigare motor och landställen måste förstärkas. Aktionsradien var ju redan kort så modifieringen av vingarna måste även ske av det skälet att både fälltankar och Rb 04 måste kunna bäras samtidigt. Dessutom måste ju minst en motmedelskapsel få plats på minst 1-2 flygplan per grupp samt att flygplanet måste förses med radar och någon typ av radarvarningssystem.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Lars Befring »

och varför inte bygga????????? du e farligt nära en listning nu :D iden är såpass bra

förlängd kropp, radar, längre vinge, större motor...

hmm iof så släppte ju Tunnan Rb 304A och robotbäraren behövde ju inte ha radar själv.... och piloter har ju haft "envägsuppdrag" förr

:D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Stellan »

Emil Lindberg skrev:Får man komma med ett tips på en whif-Tunnan? (jag tänker dock inte bygga den, så ta inte med mig i listan)

Tänk er följande scenario: Rb 04 var under framtagning. Men utvecklingen av A 32A stötte på så pass allvarliga problem att flygplanstypen skulle bli kraftigt försenad (måhända p.g.a politisk obeslutsamhet) och därmed skulle hela projektet bli kraftigt fördyrat. P.g.a detta rymdes då inte både Rb 04 och A 32A i budgeten. Men behovet av Rb 04 var skriande. Därför beslöt man, att som en gapfiller, modifiera Tunnan så att denna skulle kunna bära Rb 04 - minst två per flygplan. Dock var ju Rb 04 förhållandevis stor jämfört med Tunnan. Detta innebar att vingarna måste förstärkas och förstoras (högre bärförmåga, samt se nedan), det måste till en kraftigare motor och landställen måste förstärkas. Aktionsradien var ju redan kort så modifieringen av vingarna måste även ske av det skälet att både fälltankar och Rb 04 måste kunna bäras samtidigt. Dessutom måste ju minst en motmedelskapsel få plats på minst 1-2 flygplan per grupp samt att flygplanet måste förses med radar och någon typ av radarvarningssystem.
Hehe, har du avlyssnat mitt och Lars samtal om detta? Jag hade två Rb 04 som inte blev riktigt klara till min RPV-Tunna. Kanske de åker på nu när modellen kommer hem igen efter C4?! Eller så hamnar de på min j (A?) 29 M som baserades på marinflygets bas på Gotland. Vi får se :)
Stellan Schroeder Englund
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Mahatma G »

Jag skulle kunna tänka mig en tredje Tunna. Under hemresan från C4 kom jag nämligen på att jag "någonstans" läst något om att det blev problem för Italien att få sina beställda F-86 Sabre. De tvingades då till ett nödköp av Tunnan.
Tyvärr blev de italienska tunnorna ingen succé. Eftersom de var byggda för ett kallt och snöigt klimat drabbades de av diverse problem i det varma italienska klimatet. Plåtar bågnade av värmeutvidgning, cockpit blev rena bastun, vingarna slokade och en massa annat. Problemen blev så stora att det bestämdes att alla spår av epoken skulle utplånas. Inte en enda tunna fick finnas kvar!

/G
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Emil Lindberg »

Lars Befring skrev:och varför inte bygga????????? du e farligt nära en listning nu :D iden är såpass bra
Har inte byggt på sisådär 15 år... Och har projekt i skala 1/1 som tar mycket tid. Dock har jag samlat på mig så att sysselsättning efter pensionering är säkerställd...
Lars Befring skrev:hmm iof så släppte ju Tunnan Rb 304A och robotbäraren behövde ju inte ha radar själv.... och piloter har ju haft "envägsuppdrag" förr
Men att släppa en Rb 04 per flygplan under utprovning mot att bära två Rb 04 ut över Östersjön, under taktisk flygning, är nog en viss skillnad.

Innan A 32A hade vi väl ingen flygplanstyp utrustad med radar avsedd för sjömål?
Förvisso skulle man i varje grupp kunna ha en J 29RR (d.v.s med radar), fast utan Rb 04, som skulle kunna hitta målen åt de andra i gruppen. Men det är ju "synd" att komma så nära och inte ha något att slänga i huvudet på fi när man ändå är där. Dessutom fanns ju risken att denna pathfinder (nåja) skulle få problem och inte kunna följa med tillräckligt långt ut, eller bli nedskjuten.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Lars Befring »

En annan "Near If"... Tunisien var intresserade av Tunnan på 60-talet, var också här och provflög... men det blev ingenting:

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Lars Befring »

Emil Lindberg skrev:Har inte byggt på sisådär 15 år... Och har projekt i skala 1/1 som tar mycket tid. Dock har jag samlat på mig så att sysselsättning efter pensionering är säkerställd...
min Rb 29:a var den första färdiga på måååååååååååånga år... se det som en förövning :D jag skickar så gärna en!!!!!!!
Emil Lindberg skrev:Men att släppa en Rb 04 per flygplan under utprovning mot att bära två Rb 04 ut över Östersjön, under taktisk flygning, är nog en viss skillnad.
Jepp... en Rb och en tank? + Startraketer + Våta vingar?
Emil Lindberg skrev:Innan A 32A hade vi väl ingen flygplanstyp utrustad med radar avsedd för sjömål?
Förvisso skulle man i varje grupp kunna ha en J 29RR (d.v.s med radar), fast utan Rb 04, som skulle kunna hitta målen åt de andra i gruppen. Men det är ju "synd" att komma så nära och inte ha något att slänga i huvudet på fi när man ändå är där. Dessutom fanns ju risken att denna pathfinder (nåja) skulle få problem och inte kunna följa med tillräckligt långt ut, eller bli nedskjuten.
En radar under ena vingen i pod och en störkapsel under andra... en eller två per division....
Minimum av ombyggnad!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tänk om Tunnan!

Inlägg av Lars Befring »

Stellan, RPV
Gert, Luftwaffe
Björn B, J 29E DDR, Su 29, F 29
Jan Holmqvist, Sa 29, Nachtjagd
Lars B, Rb 29
Stellan S 29 Stratos, J 29 M
Björn B X1.5, J 29L
Lars B el Barello-superior 29, las Malvinas 1982
Jonas N
Bjarne, J 109R
Stefan B
Olle, Aeronaval
Oscar
Anders S Bw 290
Micke K
Mats och Lisa
Mikael dBW
Kai
Hugis
Emma Persson, JAS 29A + X2
Mattias Linde 29, Sport
Michael von Bell (Finland)
Ole Hvid Tonnesen +2 (Danmark)
Markus, Ministuff, Heavy Metal Barrel
Jens, Hobbyimporten, Miljö-tunna
Paul Andersson, Stenvalls
Göran Åhlström X2
Nils Uno
Andreas Samuelsson
Sven Persson
Jan Holmqvist

Ny på listan är:

Andreas G, Jurrasic Barrel :D :D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Emil Lindberg »

Lars Befring skrev:... en Rb och en tank? + Startraketer + Våta vingar?
Japp, per vinge då

Lars Befring skrev:En radar under ena vingen i pod och en störkapsel under andra... en eller två per division....
Minimum av ombyggnad!
Ja, det låter som ett tänkbart resonemang - det gällde ju att hålla nere kostnaderna för detta provisorium. 1-2 sådana kärror per division borde duga. Dock borde de även samtidigt ha fälltankar, för att få tillräcklig räckvidd (som övriga gruppen/divisionen).
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Lars Befring »

Divisons skiss kommer... tunna i posten :D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar