Var det inte som så att piloten i en J 29 under övning i norra Sverige blev desorienterad, förvillade sig in över Finland och blev, p.g.a bränslebrist, tvungen att nödlanda där? Eftersom radartäckning saknades och att man inte hade hört något nödanrop från flygplanet (radioskugga bland bergen) betecknades det av Flygvapnet som saknat. När svenska myndigheter hörde sig för med Finland hävdade de att de inte kände till något om flygplanet. Egentligen hade flygplanet landat helskinnat vid en finsk flygplats, men efter påtryckningar från Sovjet hade finnarna fått order om att hålla truten. Piloten hade transporterats till ett ryskt arbetsläger, där han satt kvar i många år. Flygplanet beslagtogs av Sovjet och flög under några år vid ett av deras utvecklings- och försöksförband, då märkt med röda stjärnor och tillhörande s.k bort-nummer.
(OBS! Ovanstående är påhittat – för de som inte har förstått det redan)
Stellan, RPV Gert, Luftwaffe Björn B, J 29E DDR, Su 29, F 29 Jan Holmqvist, Sa 29, Nachtjagd Lars B, Rb 29
Stellan S 29 Stratos, J 29 M
Björn B X1.5, J 29L
Lars B Barril súper 29K, Armada, las Malvinas 1982, USN 1952, Reg.Utr. 29H
Jonas N
Bjarne, J 109R
Stefan B
Olle, Aeronaval
Oscar
Anders S Bw 290
Micke K
Mats och Lisa
Mikael dBW
Kai
Hugis
Emma Persson, JAS 29A + X2
Mattias Linde 29, Sport
Michael von Bell (Finland)
Ole Hvid Tonnesen +2 (Danmark)
Markus, Ministuff, Heavy Metal Barrel
Jens, Hobbyimporten, Miljö-tunna
Paul Andersson, Stenvalls
Göran Åhlström X2
Nils Uno
Andreas Samuelsson
Sven Persson
Jan Holmqvist
Andreas G, Jurrasic Barrel
Peter M, Slöjd-Detaljer
Sammy
Axel Ö, Material
Rebell hobby
Nya på listan är:
J-O Näsman Felix Jansson Jan Gaude, Dark Barrel Björn Andersson Linus Örnberg
39 byggare och 53 modeller anmälda, 7 färdiga modeller ger 13% färdigt i skrivande stund
och!
Tack Hobby-importen och Rebell för hjälp och sponsring!!!!
Senast redigerad av Lars Befring den 04 nov 2012, 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Under 1950-talet var behovet av flygbaser stort, men ekonomin var skral. Dessutom var ju flygbaser, och i synnerhet dess start-/landningsbanor, förhållandevis känsliga för angrepp. Därför testade man på J 29 något liknande det nedanstående. Projektet kallades J 29S