Vingar från vaddå för något flyg?Robin Nilsson skrev:Du kan få ett par överblivna vingar av mig om du villStellan skrev:Lars, sätt upp en till färdig på mig!
Nu är det dags för nästa. Hmm, det var ju det där med vingarna...
mvh / Robin
Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
En Heller Tunna ....Stellan skrev:Vingar från vaddå för något flyg?Robin Nilsson skrev:Du kan få ett par överblivna vingar av mig om du villStellan skrev:Lars, sätt upp en till färdig på mig!
Nu är det dags för nästa. Hmm, det var ju det där med vingarna...
mvh / Robin
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Så nu har jag äntligen kommit igång med min J-29T(rä).
Har sedan länge haft två tunnor liggandes i halvfädigt skick. Eller rättare sagt en gammal modell i behov av renovering och en nyare som var tänkt att bli en S 29. Men då ingen av dem hade den "inredning" som jag önskade ha till min J 29T(rä) så blev det att leta upp en ny modell.
Så nu ligger det en J 29T(rä) cockpit i lackad mahogny där på bordet. Nästa steg är att ge sig på raketstolen. Någon som har någon bra bild på ett J 29 säte med bälten och allt?
Har (tror jag) lyckats lura ut vilka paneler som gjordes i trä. Skall bli kul att gå vidare med det här bygget. En sak som jag minns alltid var ett problem med Heller's 29:a var passformen med själva kanon/kameraunderedet och resten av maskinen. Någon som har ett bra tips för att undvika skarvar där? Vill minnas att jag slipade bägge mina modeller runt nosen...
Mvh. Andre
Har sedan länge haft två tunnor liggandes i halvfädigt skick. Eller rättare sagt en gammal modell i behov av renovering och en nyare som var tänkt att bli en S 29. Men då ingen av dem hade den "inredning" som jag önskade ha till min J 29T(rä) så blev det att leta upp en ny modell.
Så nu ligger det en J 29T(rä) cockpit i lackad mahogny där på bordet. Nästa steg är att ge sig på raketstolen. Någon som har någon bra bild på ett J 29 säte med bälten och allt?
Har (tror jag) lyckats lura ut vilka paneler som gjordes i trä. Skall bli kul att gå vidare med det här bygget. En sak som jag minns alltid var ett problem med Heller's 29:a var passformen med själva kanon/kameraunderedet och resten av maskinen. Någon som har ett bra tips för att undvika skarvar där? Vill minnas att jag slipade bägge mina modeller runt nosen...
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Ska bli kul at se dina träpaneler. Jag har slipat ned mina modeller helt för att bli kvit skarvar och trasiga panellinjer. Runt nosen gick det åt en del miliput för att jämna ut.
Stellan Schroeder Englund
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Får se om jag inte för en gång skull skall lyckas med att klara av ett tunnanbygge utan allt för mycket slipning. Höll för övrigt på att "klanta till det" idag. Slog mig att vingen på en J 29A skall vara rak. Räcker det med att kapa och slipa framkanten på vingen i linje med den den inre framkanten?
Bygget av J 29T har nu blivit så seriöst att jag nästan köpte en Revell/Matchbox tunna för att bygga en tunna som som skulle matcha ursprungsidén. Men backade när jag såg priset på en revelltunna , 129:-
Vill minnas att någon hade gjutit upp J 29A vingar utan hajtand. Går dessa att få tag i fortfarande annars?
Lite lustigt att ingen gjort någon resinavgjutning för F-modellens EBK. Funderade lite på att göra en form för att gjuta upp några EBK'er. Med ett pris på 129:- för en revelltunna borde det gå att kunna gå att gjuta upp några resin EBK'er och sälja för mindre...
Annars var det rätt trevligt att bygga lite tunna idag samtidigt som man kunde se en riktig tunna flyga runt på hilen i Nutly's "Under Solen".
Har en Vampire liggande med. Tänkte spara den tills man visar "Käre John" på TV... *s*
Bygget av J 29T har nu blivit så seriöst att jag nästan köpte en Revell/Matchbox tunna för att bygga en tunna som som skulle matcha ursprungsidén. Men backade när jag såg priset på en revelltunna , 129:-
Vill minnas att någon hade gjutit upp J 29A vingar utan hajtand. Går dessa att få tag i fortfarande annars?
Lite lustigt att ingen gjort någon resinavgjutning för F-modellens EBK. Funderade lite på att göra en form för att gjuta upp några EBK'er. Med ett pris på 129:- för en revelltunna borde det gå att kunna gå att gjuta upp några resin EBK'er och sälja för mindre...
Annars var det rätt trevligt att bygga lite tunna idag samtidigt som man kunde se en riktig tunna flyga runt på hilen i Nutly's "Under Solen".
Har en Vampire liggande med. Tänkte spara den tills man visar "Käre John" på TV... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Noterar att t o m SFF hoppat på Tunnan-trenden: http://www.flyghistoria.org/aktuellt.htm#2013-02-15_SFT
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Såg att Allt om Hobby även lagt märke till Tunnan-trenden... *ler*
Min eget bygge av J 29T(rä) har kommit så pass att den befintliga Heller J 29E'n bakdaterats till en J 29A då hajtanden på vingarnas framkant slipats ner utan komplikationer.
Nu funderar jag lite på att hitta en bättre stol. Men det är ju inte något akut. En stilla undran berör del 31. Alltså den del som sitter i bakdelen av cockpit under glashuven. Enligt anvisningen skall denna del limmas fast i huven. Av någon anledning så har jag limmat fast denna på flygplanet istället. Men så har alla mina tidigare byggen haft en stängd cockpit...
/ Andre
Min eget bygge av J 29T(rä) har kommit så pass att den befintliga Heller J 29E'n bakdaterats till en J 29A då hajtanden på vingarnas framkant slipats ner utan komplikationer.
Nu funderar jag lite på att hitta en bättre stol. Men det är ju inte något akut. En stilla undran berör del 31. Alltså den del som sitter i bakdelen av cockpit under glashuven. Enligt anvisningen skall denna del limmas fast i huven. Av någon anledning så har jag limmat fast denna på flygplanet istället. Men så har alla mina tidigare byggen haft en stängd cockpit...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Ja Andre, AoH har bistått med lite rad- och bildutrymme för att sätta press på alla dem som satt upp sig på listan men ännu ej anmält målgång. Det finns dock en dryg månad kvar att färdigställa sina trinda luftfarkoster. Kämpa på!
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Hur menar du?kai skrev:Noterar att t o m SFF hoppat på Tunnan-trenden: http://www.flyghistoria.org/aktuellt.htm#2013-02-15_SFT
Om du tror att omslagsbilden föreställer en modell kan jag meddela att det är en bild på en äkta J 29 i Kongo. Och det enda numret innehållet i J 29-väg är en (intressant) artikel om förberedelsearbetet för och ombaseringen av F 22.
Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open
Jo, det var väl ungefär det jag sa också?