Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Open 2.0
Stellan
Kontakt:

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Stellan »

Emil Lindberg skrev:Någon kanske redan har tänkt på följande, men varför inte göra en Shenyang F-6bis/F-9 Fantan-variant av Tunnan?

Bild
F-6bis/F-9 var ju i stora drag en MiG-19 eller F-6 (MiG-19 byggda i Kina) utrustad med sidplacerade luftintag och en spetsig nos/radom, innehållande en radar.

På Tunnan skulle utrymmet framför och/eller mellan sidluftintagen, som annars upptogs av den runda, centrala luftkanalen, kunna användas för tillkommande apparatur för radarn, kraftigare automatkanoner eller liknande.
Måhända skulle den förlängda nosen behöva kompenseras på något sätt. T.ex genom förlängning av motorsektionen, som då medgav installation av en kraftigare (längre) motor.

Versionen skulle ju kunnat heta J 29S, där S står för "spetsig" eller "sidplacerade" (luftintag). Eller J 29L, där L står för "lång". Eller varför inte J 31? Den beteckningen var, och är, ju ledig

Idén är ”up for grabs” för den som vill ge den ett försök

/Emil
Yyyyl, stön och stånk! Att bygga om en Tunna efter detta recept vore verkligen något. Ska bara bli klar med mina pågående byggen först... Det får bli en J 31LBSDL av ovanstående förslag: Lars Befring Super DeLuxe!
Stellan Schroeder Englund
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Stellan skrev:Yyyyl, stön och stånk! Att bygga om en Tunna efter detta recept vore verkligen något. Ska bara bli klar med mina pågående byggen först... Det får bli en J 31LBSDL av ovanstående förslag: Lars Befring Super DeLuxe!
Kul att någon gillade idén!

Eftersom att Tunnan redan är rätt så tjock borde ju luftintagen kunna göras halvt om halvt infällda i skrovet, som på Lansen
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

En annan idé jag haft är att göra en EE Barrel med dubbla utblås på varandra och kon i intaget, tankar ovanpå vingarna. Det finns inget man inte kan göra med en Tunna tror jag vi lär bli varse på 08 Open i april :)
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Belgarna byggde ju om några av sina F-84F till Thundermirage...
http://www.militaryimages.net/photopost ... hoto/24964

Kanske något man kan få till mha en tunna också.
mvh, Janne
IPMS Sydost
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Jan Holmqvist skrev:Belgarna byggde ju om några av sina F-84F till Thundermirage...

:lol: :lol: :lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jan Holmqvist skrev:Belgarna byggde ju om några av sina F-84F till Thundermirage...

Gjorde man inte något liknande med F-86 Sabre? Alltså med insug i sidorna iställt för i nosen (F-86D)...

/Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Vad ska hända efter 08 Open med alla dessa Tunnor som vi sitter och knåpar på just nu?

Det vore skoj om det kunde ordnas någon form av permanent utställning av dem för att visa på vad man kan göra med en och samma plastmodell som utgångspunkt. Kanske kan det bli något som lockar nya byggare till hobbyn?
Med all denna fantasirikedom som redan visats kan det bli en fantastisk utställning och jag hoppas att det minst kommer att bli en rejäl fotodokumentation av samtliga alster ur alla tänkbara vinklar, samt att det kommer att bli minst en rejäl artikel på väl synlig plats på webben eller rent av i någon av de internationella tidskrifterna.

Det skulle dessutom vara trevligt om alla byggare skriver en presentation så att besökarna kan få veta vad som inspirerat, vilka tankar man haft samt kanske även vad och hur man gjort - jag tror det finns en hel del för oss alla att lära av detta och det visar samtidigt på vad som är själva andemeningen med IPMS.

/G
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Mahatma G skrev:Vad ska hända efter 08 Open med alla dessa Tunnor som vi sitter och knåpar på just nu?

Det vore skoj om det kunde ordnas någon form av permanent utställning av dem för att visa på vad man kan göra med en och samma plastmodell som utgångspunkt. Kanske kan det bli något som lockar nya byggare till hobbyn?
Med all denna fantasirikedom som redan visats kan det bli en fantastisk utställning och jag hoppas att det minst kommer att bli en rejäl fotodokumentation av samtliga alster ur alla tänkbara vinklar, samt att det kommer att bli minst en rejäl artikel på väl synlig plats på webben eller rent av i någon av de internationella tidskrifterna.

Det skulle dessutom vara trevligt om alla byggare skriver en presentation så att besökarna kan få veta vad som inspirerat, vilka tankar man haft samt kanske även vad och hur man gjort - jag tror det finns en hel del för oss alla att lära av detta och det visar samtidigt på vad som är själva andemeningen med IPMS.

/G
WORD!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vill tro att den där jobbiga Lars redan planerat in det ena och det andra med detta landsomfattande knåpande. Nu gäller det bara att alla filijoner modeller som delats ut också byggs klart så vi har något att visa upp! Ska måla inredning och försluta huven i kväll på en, sedan blir det måla av :)
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Arbetet med att hitta underlag för mitt J 29T(rä) bygge har inte varit helt enkelt. Det verkar som att SAAB, Flygvapnet med flera har viljat dölja och glömma detta "fattigmansprojekt" i en tid som allt handlade om att flyga fortare, länge och högre. Att då komma med en flygmaskin, och en jetflygmaskin som delvis var byggd av trä ansågs nog vara lite skämmigt. Något som man inte vile tala högt om. Helst som tidigare nämnt glömma...

Prototypen till Saab 29 flög som bekant 1 september 1948. Den första J 29T flög tydligen någon gång i slutet av 1950. Anledningen till att man byggde denna variant som delvis bestod av trä och plywood var att man befarade en brist på aluminium som visat sig bli ett stratiskt material efter kriget. De första serieflygplanen började levereras 1951. Sammanlagt 224 stycken J 29A levererades mellan 1951 och 1953 men ett antal av dessa skall alltså ha varit J 29T.

Från 1954 och framåt byggdes alla jakt- och attackplan om och fick efterbrännkammare. Under denna tid hade det visat sig att aluminium inte skulle bli den bristvara som befarat. De J 29T som fortfarande fanns ute på F9 (som fått alla J 29T som tillverkats) skrotades i samband med arbetet att utrusta övriga flygplan med efterbrännkammare. Man befarade att J 29T inte skulle hålla för de högre farter som EBK:n skulle ge.

Av flygvapnets 661 Tunnor avskrevs 242 på grund av haverier där sammanlagt 99 piloter omkom. Den relativt höga olycksfrekvensen i början berodde på bristande kunskap om pilvingens egenskaper, i kombination med att det inte fanns någon tvåsitsig skolversion. Sannolikt kan de i delvis trä byggda J 29T bidragit till den olyckliga statistiken.

Enligt uppgift provflögs J 29T av Al "Teak" Woodstock från De Havilland som även provflugit "trämaskiner" som Mosquito och Vampire. De J 29T som tillverkades hamnade som nämnt på Säve, F9 i Göteborg. Inofficiellt blev den flottilj som fick alla J 29T kallad "Träflottiljen".

Flygplanet fick på F9 snabbt smeknamnet J 29T(rä) och det var inte ovanligt att maskinerna "döptes" till namn som 2tum4, Knaggen, Kvisten, T-gul och Monark. Något som dock inte var sanktionerat från högre ort. Att "Träflottiljen" var uppe i luften ibland framgick när radiodisciplinen brast och man kunde höra anrop till Gul Asp, Gul Furu och Gul Björk.

Ett rykte säger att Anders Björk skall ha varit malaj på F9 Säve under den tiden "Träflottiljen" flög. Men det är sannolikt ett illasinnat rykte som jag i vilket fall inte kunnat bekräfta.

Någon har nämnt att Per Cederqvist skulle ha flugit J 29T innan han började flyga Lansen men det har jag heller inte kunnat bekräfta.

Tyvärr har jag inte kunnat finna något skrivet om J 29T. Inte ens i boken om J 29 Tunnan nämner man något om J 29T. Man förmodar att man var lika effektiv och grundlig med att städa bort spåren av J 29T som när man gjorde sig av med alla SAAB 18 och Caproni vid ungefär samma tidpunkt. Kan hända kan man ha turen att hitta någon havererad J 29T på någon sjöbotten. Men om det kan bara framtiden förtälja...

Vänligast!
Andre B.

Ps.
Kan någon bidra med bekräftade underlag till historien o J 29T(rä) så tas alla informationer emot hjärtligt. Något som skulle vara intressant är vilka delar av flygplanet som bestod av trä och plywod. Kan tänk mig att vingarna och fenan var helt eller delvis täckta med plywood medan de delar som var i närheten av jetmotorn sannolikt inte bestod av trä. Det är svårt att se på de bilder som skulle kunna vara tagna på J 29T. De var ju i allmänhet målade i silver för att inte skilja sig mot övriga J 29:or. Har inte hittat någon bild än på någon J 29T under produktionen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar