Vad gäller vid fotografering av militära fordon?
-
- Namn: Johan Erlandsson
Vad gäller vid fotografering av militära fordon?
Hej!
En liten fråga om regler för fotografering av fordon med svart-gula skyltar. Kanske det finns någon som är bättre på juridik än jag bland modellbyggargänget.
Jag har ju hållit på med detta då jag har turen att bi i ett område där dessa ofta är ute och rör på sig. Varken jag eller de jag fotograferat har nog tänkt mer på det utan jag har oftast möts av glada vinkningar och blinkningar med strålkastarna. När jag plåtat i Skillingaryd har det ibland kommit fram officerare och eller soldater och pratat lite , men det har aldrig varit något problem.
I dag var jag och fotade några Mercedes G-wagen och en gammal rullflaksScania som stod på slätten i Skillingaryd. Då dök det upp en civil skyddsvakt och undrade vad jag höll på med . Då jag erbjöd mig att radera bilderna jag tagit tyckte hon att det inte behövdes, men att jag skulle tänka mig för vem jag visade bilderna för! Känns lite märkligt då Skillingaryds läger inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud, och vad jag vet så är inte fordon med svart-gul skylt automatiskt belagda med avbildningsförbud?
Är det någon som har lite bättre reda på vad som gäller? Kan jag lägga ut bilderna på en hemsida eller använda mig av dessa om jag skriver något om Rftgb eller G-wagen i försvaret?
Johan i Hok
Som nog tänker fortsätta fotografera tillsvidare.....
En liten fråga om regler för fotografering av fordon med svart-gula skyltar. Kanske det finns någon som är bättre på juridik än jag bland modellbyggargänget.
Jag har ju hållit på med detta då jag har turen att bi i ett område där dessa ofta är ute och rör på sig. Varken jag eller de jag fotograferat har nog tänkt mer på det utan jag har oftast möts av glada vinkningar och blinkningar med strålkastarna. När jag plåtat i Skillingaryd har det ibland kommit fram officerare och eller soldater och pratat lite , men det har aldrig varit något problem.
I dag var jag och fotade några Mercedes G-wagen och en gammal rullflaksScania som stod på slätten i Skillingaryd. Då dök det upp en civil skyddsvakt och undrade vad jag höll på med . Då jag erbjöd mig att radera bilderna jag tagit tyckte hon att det inte behövdes, men att jag skulle tänka mig för vem jag visade bilderna för! Känns lite märkligt då Skillingaryds läger inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud, och vad jag vet så är inte fordon med svart-gul skylt automatiskt belagda med avbildningsförbud?
Är det någon som har lite bättre reda på vad som gäller? Kan jag lägga ut bilderna på en hemsida eller använda mig av dessa om jag skriver något om Rftgb eller G-wagen i försvaret?
Johan i Hok
Som nog tänker fortsätta fotografera tillsvidare.....
-
Re: Vad gäller vid fotografering av militära fordon?
Om det inte finns skyltar om fotoförbud så finns det inga ...
Däremot kan det bli känsligt om det är personal med på bilderna men
det gäller ju även för civilpersoner. Om man visar upp intressanta
föremål på allmän plats där det inte är skyltat om fotoförbud så
räknar man nog med att det kan bli fotograferat. Hemligheter håller
man övertäckta eller ser till att det är inhägnat och fotoförbud o.s.v.
När det gäller insidan av fordon så kan man ju tänka sig att man
kan råka få med hemligheter men är det öppet för allmänheten så
är det öppet för spioner också.
Däremot kan det bli känsligt om det är personal med på bilderna men
det gäller ju även för civilpersoner. Om man visar upp intressanta
föremål på allmän plats där det inte är skyltat om fotoförbud så
räknar man nog med att det kan bli fotograferat. Hemligheter håller
man övertäckta eller ser till att det är inhägnat och fotoförbud o.s.v.
När det gäller insidan av fordon så kan man ju tänka sig att man
kan råka få med hemligheter men är det öppet för allmänheten så
är det öppet för spioner också.
Kan inte tänka mig att det finns något som säger att man inte får fotografera och publicera bilder om det inte uttryckligen sägs så med skyltar. Är det en vad som kan betraktas som icke avlyst allmän plats så är det väl upp till fordonsägaren att se till att hålla saker och ting hemligt. En tillsägelse om att man fotograferar bilar och att det sedan är OK att man sparar dem men inte BÖR visa dem, vad betyder det? Upp till fotografen? Hmm, folk som vinkar och blinkande lampor kan ju betyda " vad f-n håller du på med, nejnejnej" 

Stellan Schroeder Englund
-
Nej, jag gick faktiskt hem och läste igenom skyddslagen och kunde inte hitta något om enbart fordon. Men jag är ju bara en enkel överstyrman och inte jurist!
Det hela kändes faktiskt lite kalle-anka aktigt. Hur skulle hon kunna kolla vad jag gör med mina bilder? Därmed inte sagt att man ska fotografera vad som helst hur som helst naturligtvis. Jag har dock svårt att se vad som skulle vara så hemligt just med gamla G-wagen. De har ju varit med ett tag.....
Johan i Hok
Det hela kändes faktiskt lite kalle-anka aktigt. Hur skulle hon kunna kolla vad jag gör med mina bilder? Därmed inte sagt att man ska fotografera vad som helst hur som helst naturligtvis. Jag har dock svårt att se vad som skulle vara så hemligt just med gamla G-wagen. De har ju varit med ett tag.....
Johan i Hok
-
Det kan ju vara så att den civila vakten inte var säker på vad som gällde
och försökte se till att vara på den säkra sidan ...
Stellan: Om man vinkar med hela handen så är det OK, om man vinkar med enbart långfingret så kan man tänka sig att det betyder något annat. Om någon "skojfrisk" basse visar "månen" i sidorutan så får han
skylla sig själv om den blir fotograferad ....
och försökte se till att vara på den säkra sidan ...
Stellan: Om man vinkar med hela handen så är det OK, om man vinkar med enbart långfingret så kan man tänka sig att det betyder något annat. Om någon "skojfrisk" basse visar "månen" i sidorutan så får han
skylla sig själv om den blir fotograferad ....
-
Du kan utan att skämmas publicera dina bilder.
Det är varken hemligt eller förbjudet.
Det råder heller inget fotoförbud eller tillträdesförbud på Skillingarydsfältet, om det inte är bommat.
/Thord
Det är varken hemligt eller förbjudet.
Det råder heller inget fotoförbud eller tillträdesförbud på Skillingarydsfältet, om det inte är bommat.
/Thord
-
'utan att skämmas' ? nåja det får vi väl se när vi får se bildernaThord Wedman skrev:Du kan utan att skämmas publicera dina bilder.
.......
/Thord

om fotografen behöver skämmas eller inte ....
-
Jag skäms inte så lätt! Tänk bara på de bilder av mina byggen jag publicerat! Hoppas få lite tid framför datorn så jag kan lägga ut lite tyska bärgningsleoparder och superhemliga svenska rullflaks-Scanior och terräng-mercor!
Johan i Hok
Johan i Hok
Jag som jobbar i firman håller med övriga talare. Så länge det inte uttryckligen finns skyltar som förbjuder avbildning, som till exempel vid de flesta av våra flygflottiljer (och övriga förband?), så är det fritt fram att publicera de foton du tagit. Det är ju upp till brukaren att täcka över eventuell hemlig materiel som man inte vill ska hamna på bild när man är ute och rör sig...
Fast jag är ju förstås också bara en enkel lekman, och svarar i allra högsta grad i egenskap av privatperson...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Fast jag är ju förstås också bara en enkel lekman, och svarar i allra högsta grad i egenskap av privatperson...

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
-
Hej igen!
Jag hittade en adress till högkvarteret och skickade frågan dit. Det kom ett trevligt svar från försvarsjurist Ebba Skygge med utdrag ur förarbetet till den skyddslag som gäller nu.
Intressant läsning där man väger skyddsbehov av militärfordon mot samhällets öppenhet. Slutsatsen blir:
"Regeringen finner sammanfattningsvis, om än de militära fordonen är nog så viktiga och skyddsvärda, att det skydd som skyddslagen erbjuder inte lämpar sig för dessa rörliga objekt. Militära fordon bör därför inte kunna beslutas vara skyddsobjekt."
Här kommer också slutraderna i Ebbas svar till mig:
"Miliitära fordon är alltså inte skyddsobjekt och det finns alltså inget avbildningsförbud mot militära fordon när de, som du skriver, inte står i eller bredvid ett skyddsobjekt.
Du undrar även vad som gäller för Försvarsmaktens fartyg och luftfartyg. Dessa kan enligt skyddslagen beslutas som skyddsobjekt, och Försvarsmakten har fattat ett sådant beslut för ett visst antal fartyg och luftfartyg. Beslutet, som fattades den 16 december 2010 (HKV bet. 10 920:70372), innehåller en lista över vilka fartyg och luftfartyg som är skyddsobjekt. Beslutet innebär ett förbud mot tillträde, men det råder inget avbildningsförbud enligt det beslutet. "
Tack till personalen på högkvarteret, och särskilt Ebba Skygge, som tog sig tid med denna fråga!
Johan i Hok
---
Jag hittade en adress till högkvarteret och skickade frågan dit. Det kom ett trevligt svar från försvarsjurist Ebba Skygge med utdrag ur förarbetet till den skyddslag som gäller nu.
Intressant läsning där man väger skyddsbehov av militärfordon mot samhällets öppenhet. Slutsatsen blir:
"Regeringen finner sammanfattningsvis, om än de militära fordonen är nog så viktiga och skyddsvärda, att det skydd som skyddslagen erbjuder inte lämpar sig för dessa rörliga objekt. Militära fordon bör därför inte kunna beslutas vara skyddsobjekt."
Här kommer också slutraderna i Ebbas svar till mig:
"Miliitära fordon är alltså inte skyddsobjekt och det finns alltså inget avbildningsförbud mot militära fordon när de, som du skriver, inte står i eller bredvid ett skyddsobjekt.
Du undrar även vad som gäller för Försvarsmaktens fartyg och luftfartyg. Dessa kan enligt skyddslagen beslutas som skyddsobjekt, och Försvarsmakten har fattat ett sådant beslut för ett visst antal fartyg och luftfartyg. Beslutet, som fattades den 16 december 2010 (HKV bet. 10 920:70372), innehåller en lista över vilka fartyg och luftfartyg som är skyddsobjekt. Beslutet innebär ett förbud mot tillträde, men det råder inget avbildningsförbud enligt det beslutet. "
Tack till personalen på högkvarteret, och särskilt Ebba Skygge, som tog sig tid med denna fråga!
Johan i Hok
---